door Geert van Someren
Snelbus 146 die tussen het Zuidplein en Drievliet rijdt, komt soms maar eenmaal per uur. Normaliter is dat overdag elk kwartier. Een onplezierige verrassing voor wachtenden op de haltes, helemaal omdat niet overal een informatiebord staat met de te verwachten vertrektijden. Het raadslid Jim Kloos (Echt voor Ridderkerk) signaleert dat uit eigen ervaring in het vragenuurtje tijdens de vergadering van de gemeenteraad.
Het uitvallen van bussen komt ook voor op de andere lijnen die door Ridderkerk lopen. Kloos noemt lijn 144 als ander voorbeeld. Uit het antwoord van wethouder Ton Overheid blijkt dat de RET niet “het ooit fijnmazige OV in Ridderkerk aan het uitkleden is”, wat Kloos vermoedt. De oorzaak is een landelijk probleem: het tekort aan chauffeurs. “Er is te weinig achtervang bij het uitvallen van een chauffeur”, zegt de wethouder.
Eerste en laatste rit
Overheid is het eens met de vragensteller dat de eerste en de laatste rit van een dienstregeling niet mogen uitvallen. Hij zal dat bij de RET onder de aandacht brengen. Ridderkerk krijgt geen financiële compensatie voor de uitgevallen ritten. Evenmin krijgt de RET subsidie voor de niet gereden kilometers. Het vervoersbedrijf verwacht in 2025 weer gewoon volgens de dienstregeling te rijden, merkt de wethouder op.