“Website extern goedkoper dan via gemeente”

5 September 2020, 16:46 uur
Lokaal
mainImage
De website van Ridderhelden

door Geert van Someren

Het college van B&W heeft om praktische redenen ervoor gekozen om bij het project ‘Ridderhelden’ een externe website te laten opzetten door Schinkelshoek Communicatie. “Deze keuze is gemaakt vanwege het eenmalige, kortlopende karakter van het project”, zo blijkt uit antwoorden die het college van B&W heeft gegeven op schriftelijke vragen het raadslid Karin Kayadoe (Leefbaar Ridderkerk).

“Aangezien een online campagne een belangrijk onderdeel is van het project en tijdige bijsturing door de uitvoerende partij wenselijk is, was het in praktische zin eenvoudiger om het buiten de gemeentelijke website te realiseren. Wanneer het bureau alle wijzigingen via de gemeente had moeten laten uitvoeren, vergde dit meer uren 'overleg en advies’ van het communicatie bureau, waarbij het omslagpunt al bij de inzet van drie commerciële projecturen bereikt was”, merkt het college op. Uit het antwoord op de vraag van Leefbaar wat de kosten zijn van het project - naast het tegoed op de passen – blijkt het om een bedrag van ruim 11.500 euro te gaan.

Grotere binding
Volgens het college van B&W is de opdracht, conform het inkoop- en aanbestedingsbeleid, gegund aan Schinkelshoek Communicatie in samenwerking met Intermediad voor aansluiting op de Ridderkerkpas. “Op basis van hun specifieke ervaring met het opstellen en uitwerken van creatieve concepten, haar kennis van de lokale markt en de lokale binding is Schinkelshoek Communicatie gericht benaderd. Het beoogde doel van het project is de gevolgen van de corona-maatregelen voor ondernemers deels op te vangen door een grotere binding van de lokale koopkracht aan Ridderkerk”, aldus het college.

“De wijze waarop dit tot stand moest komen was vooraf onbekend, de creativiteit van de opdrachtnemer is hierbij doorslaggevend geweest. Het gepresenteerde project Ridderhelden draagt bij aan de promotie van de lokale ondernemers, zet bijzondere inwoners in het zonnetje, versterkt de sociale cohesie en brengt de lokale consumenten terug naar de winkelstraten. Daar waar Schinkelshoek Communicatie diensten van derden ging betrekken bij het project, hebben zij zo veel mogelijk gebruik gemaakt van Ridderkerkse ondernemers, zoals bij het drukken van de flyers”.

Shoptegoed
Karin Kayadoe was in de vragen verbaasd over de mededeling op de website dat na de zomermaanden bekend wordt wie het shoptegoed krijgt. Kayadoe: “Via social media hebben wij al van meerdere mensen begrepen dat zij de toewijzing binnen hebben. Hoe is dit mogelijk”? Het college antwoordt daarop dat “bedoeld werd dat na de zomervakantie de vijf winnaars bekend worden gemaakt voor de passen van € 100. Voor die tijd zijn wel de passen van € 50 uitgereikt om alvast de loop in de winkelstraten te krijgen en de actie bekendheid te geven”.

Zie ook https://ridderkerksdagblad.nl/Columns/ridderhelden en www.ridderhelden.nl