Ridderhelden

31 August 2020, 12:08 uur
Columns
mainImage

Bewoners van Ridderkerk worden opgeroepen om mensen te nomineren als hun Ridderheld. Zo kun je mensen die behulpzaam voor je zijn of zijn geweest in moeilijke tijden of mensen die je graag om andere redenen in het zonnetje zou willen zetten, een bedankje geven. Dit kan iedereen zijn.

Ridderhelden is een initiatief van de Gemeente Ridderkerk die vijfhonderd Ridderkerkers wilt belonen met een Ridderkerkpas met daarop een shoptegoed van € 50,-, te besteden bij Ridderkerkse ondernemers. Op dit moment zijn er ongeveer 40 ondernemers die hieraan meewerken. Het is een mooie kans voor Ridderkerkse ondernemers in deze COVID tijd. Maar ik wil toch wel een kanttekening hierover maken.

Bij de bedrijven waar het shoptegoed kan worden besteed staat ook de e-smokewinkel vermeld. Nu had ik al eens gelezen dat reclame en sponsoring op dit gebied niet wordt toegejuicht, dus toch maar even verder gezocht.

Dan lees je bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit het volgende: "Reclame maken voor tabaksproducten of aanverwante producten (elektronische sigaretten en navulverpakkingen/patronen-beide met en zonder nicotine- en voor roken bestemde kruidenproducten) is verboden. Dit geldt voor detaillisten, producenten, groothandelaren en importeurs."

De wet omschrijft daarnaast sponsoring als "elke openbare of particuliere economische bijdrage aan activiteit, evenement of persoon, die het bekendheid geven aan of het aanprijzen van en tabaksproducent, e-sigaret of navulling of navulverpakking tot doel dan wel rechtstreeks of onrechtstreeks tot gevolg heeft."

Het bovenstaande lezende kan ik niet anders concluderen dan dat de Gemeente Ridderkerk hier volledig aan voorbij gaat door de e-smokewinkel aan te prijzen aan de Ridderkerkers, om op die locatie het shoptegoed te besteden.

Ben heel benieuwd hoe de SGP hierin staat. De partij heeft zich ingezet om het verbod op lachgas in de Algemene Plaatselijke Verordening op te nemen. Zonder dat er een landelijk lachgasverbod wettelijk is geregeld, maar de partij vind het kennelijk wel kunnen dat in de wet vastgelegde verboden op rookwaren in Ridderkerk worden geschonden.

Ridderhelden wordt door de Gemeente Ridderkerk geïnitieerd en zij stellen hier geld voor beschikbaar. Er worden 500 Ridderkerkpassen, voor helden, met een shoptegoed van € 50,- en vijf Ridderkerkpassen met een te goed van € 100.- voor 'Superhelden' beschikbaar gesteld. Op het oog zou je denken dat dit de Gemeente Ridderkerk € 25.500,- zou kosten.

Maar dit is natuurlijk niet alles. Er komen, naast marketingkosten, ook nog kosten voor de communicatie van deze actie bij. Wat daar de kosten van zijn is onduidelijk. Wie de website van Ridderhelden oproept om iemand als Ridderheld te nomineren, gaat er vanuit dat dit een website van de Gemeente Ridderkerk is. Het tegendeel is waar. Na wat googelen blijkt dat niet de Gemeente Ridderkerk maar (de eigenaar van) Schinkelshoek Communicatie de eigenaar van het domein Ridderhelden.nl. Dit is op zich vreemd, temeer dat dit in 2019 ook is gebeurd met het ondernemersevent Sint Joris en de zaak, een event wat door de Gemeente Ridderkerk is bekostigd. Ook toen is de domeinnaam Sintjorisendezaak.nl geclaimd door de eigenaar van Online Beeldvorming. En niet door de Gemeente Ridderkerk.

Blijft de vraag waarom de Gemeente Ridderkerk deze domeinnamen niet zelf heeft geclaimd. Dit moet toch door de afdeling communicatie binnen de gemeente geregeld kunnen worden.

Daarnaast vraag ik mij af hoe het nu eigenlijk zit met de Algemene Verordening Gegevensbescherming. In de privacy verklaring staat vermeld dat de “Ridderpas” hiervoor verantwoordelijk is, terwijl als kop Ridderhelden.nl wordt gebruikt. Vreemd dat de Gemeente Ridderkerk als organisator hier niet voor verantwoordelijk is.

Nu kwamen de namen Online Beeldvorming en Schinkelshoek mij bekend voor en na wat zoekwerk zag ik dat deze bedrijven, samen met Bar Lokale Media, de makers van BAR TV zijn. BAR Lokale Media is de uitgever van onder andere de Combinatie. Op de site van de Gemeente Ridderkerk las ik schriftelijke vragen over het Ondernemersevent Sint Joris en de zaak. Daar las ik dat de eigenaar van Online Beeldvorming de promotie c.q. campagne van Partij 18Plus heeft begeleid, geen idee of dit bezoldigd of onbezoldigd is geweest.

Mijn nieuwsgierigheid, dat heb je al snel als oud intern controleur bij een grote bank, was gewekt. Op de website van de gemeente zag ik dat onze wethouder economie een paar bedrijfjes heeft. Uiteraard is er niets op tegen wanneer iemand ondernemend is, dat is alleen maar toe te juichen. Echter het viel mij op dat beide bedrijven van de wethouder, VOF Pureness Europe en Riddermedia Jayro Europe, gehuisvest zijn op een adres in Ridderkerk, waar ook Online Beeldvorming gehuisvest is.

De integriteit van de wethouder trek ik niet in twijfel. Echter, hiermee roept de wethouder wel de mogelijkheid van belangenverstrengeling over zichzelf af.

Als wethouder moet je dit te allen tijde zien te voorkomen, wil je je geloofwaardigheid behouden.