Vrees voor extra verkeersdruk Oostdijk door aanpak Rijnsingel

16 November 2023, 17:05 uur
Lokaal
mainImage
Geert van Someren
De Oostdijk vormt een verbinding tussen Bolnes, de Beverwaard en Oud IJsselmonde. Zwaar verkeer van en naar de bedrijven die aan de dijk liggen, rijdt regelmatig via Bolnes en de Rijnsingel bij files op de A16.

door Geert van Someren

De door het Ridderkerks college van B&W als noodzakelijk bestempelde aanpak van de Rijnsingel in Bolnes heeft tot schriftelijke vragen geleid bij Leefbaar Rotterdam. Die uit in de vragen aan het college van Rotterdam de bezorgdheid, dat de herinrichting van de belangrijkste weg in Bolnes zal leiden tot een hogere verkeersdruk op de Oostdijk. De Oostdijk verbindt Bolnes met het IJsselmondse Plein aan de voet van de Van Brienenoordbrug.

De aanpak van de Rijnsingel moet de veiligheid verhogen. De weg zit aan zijn maximum capaciteit. Gedacht wordt om de maximum snelheid te beperken tot 30 km/u en meer ruimte te geven aan fietsers en voetgangers. Leefbaar Rotterdam vreest dat het daardoor aantrekkelijker wordt voor automobilisten en vrachtverkeer om de Oostdijk te nemen richting de snelweg.

Samen
Leefbaar Rotterdam wil weten wat het Rotterdamse college kan doen om “in goed overleg met onze buren tot een oplossing te komen voor de door Ridderkerk gestelde problemen, zonder dat de door hen beoogde oplossing de problemen over de schutting gooit”. Het lijkt Leefbaar Rotterdam “een uitstekende gelegenheid om de krachten te bundelen en dit breed te trekken over het hele gebied Bolnes, Beverwaard en Oud-IJsselmonde”.

Waterschap
“Welke mogelijkheden heeft de gemeente Rotterdam nog als de gemeente Ridderkerk deze plannen zonder verder overleg en eenzijdig doorvoert en de verkeersdruk op de Oostdijk echt onacceptabel dreigt te worden”, vraagt Leefbaar Rotterdam. “De Oostdijk is een dijklichaam. De weg eroverheen is in beheer bij het Waterschap Hollandse Delta. Is het waterschap betrokken bij deze plannen van de gemeente Ridderkerk”, vraagt de Rotterdamse fractie.

Zie de publicatie in het Ridderkerks Dagblad die tot de vragen hebben geleid van Leefbaar Rotterdam: https://ridderkerksdagblad.nl/Lokaal/autos-moeten-stap-terug-doen-op-rijnsingel-