Auto’s moeten stap terug doen op Rijnsingel

27 September 2023, 18:17 uur
Lokaal
mainImage
Geert van Someren
Beeld uit de commissiebijeenkomst van dinsdagavond waar het onderzoek van bureau Goudappel is gepresenteerd aan de leden van de gemeenteraad.

door Geert van Someren

De positie van auto’s op de Rijnsingel moet worden teruggedrongen. De snelheid is te hoog. Fietsers worden over het hoofd gezien. Auto’s stoppen vaak niet voor voetgangers die op een zebra willen oversteken. Dat blijkt uit een verkeersonderzoek van bureau Goudappel dat dinsdagavond is gepresenteerd in een commissiebijeenkomst van de gemeenteraad.

Geconstateerd wordt dat de autoafhankelijkheid in de wijk Bolnes hoog is, omdat de alternatieven zoals het openbaar vervoer niet op orde zijn. Er komt steeds meer verkeer op de Rijnsingel en de weg kan dat niet meer aan. De wachttijden voor auto’s zijn overigens “niet heel erg hoog”, constateert Goudappel.

30 km/u
Het bureau adviseert de gemeente om de hele Rijnsingel in één keer aan te pakken. Doel is de positie van de fietsers, voetgangers en openbaar vervoer te versterken en die van de auto terug te dringen. In het oog springt het advies om de maximum snelheid terug te brengen naar 30 km/u. Bijkomend voordeel is dat de weg – waar al zogeheten stil asfalt op ligt – veel stiller wordt. Het gaat om 4 decibel en dat verschil is goed te horen. Voor de luchtkwaliteit maakt het niet veel uit. Die wordt met name bepaald door de rijkswegen A16 en A15.

Fietstunnel
Verder wordt geadviseerd om bij de Rotterdamseweg een fietstunnel aan te leggen. Op de hele Rijnsingel moeten aan beide kanten fietspaden komen. Nu zijn er veel spookfietsers. Oversteken van de Rijnsingel wordt gecombineerd voor fietsers en voetgangers. Op kruisingen komt meer ruimte tussen het fietspad en de rijweg, zodat invoegen en afslaan voor auto’s makkelijker wordt. Ook zal nog gekeken worden of het mogelijk is het vrachtverkeer te verminderen. Dat zal niet makkelijk of zelfs onmogelijk zijn, zo is te horen in de bijeenkomst, omdat er geen goede alternatieve route is.

Haalbaarheid
Een vraagteken kan ook worden gezet bij het advies de verbindingen voor het openbaar vervoer te verbeteren. Het in Ridderkerk veel besproken Hoogwaardig Openbaar Vervoer beperkt zicht tot Drievliet, het centrum en de wijk West. Er is geen enkel plan voor aanpassingen van het openbaar vervoer in Bolnes. Het enige wat haalbaar zou kunnen zijn is een snelbus op lijn 144/142. Vraag is of de metropoolregio als vervoersautoriteit daar geld voor over heeft en of het voldoende resultaat heeft voor het terugdringen van de verkeersintensiteit.

Uitvoering
Bij de uitgebreide participatie die eerder plaatsvond, is ook regelmatig de wens geuit voor een halte van de waterbus in Bolnes. Echter daar is geen enkele parkeerruimte. Het college van B&W gaat nu met het dinsdag gepresenteerde verkeersonderzoek en de resultaten van de participatie aan de slag door een zogeheten Uitvoeringsnota over de mobiliteit in Bolnes op te stellen. Dat de Rijnsingel op de schop gaat, is onvermijdelijk. Op welke termijn dat gaat gebeuren, is nog onduidelijk.

Zie ook https://ridderkerksdagblad.nl/Lokaal/rijnsingel-moet-anders-vanwege-druk-verkeer-