door Geert van Someren
Zowel het vervoer van leerlingen als het WMO-vervoer kampt met een tekort aan chauffeurs. Dat is een landelijk probleem. In Ridderkerk geeft het met name problemen, zo werd eerder al bekend, voor het leerlingenvervoer. Dat wordt in Ridderkerk uitgevoerd door de vervoerders Noot en RMC.
Nu blijkt dat de problemen met het vervoer van leerlingen niet worden opgelost en klachten daarover blijven komen, heeft de gemeente besloten tot actie. Naast vervoerder Noot die het grootste deel van die ritten uitvoert, is overleg gaande met andere vervoerders om leerlingen structureel over te plaatsen.
Uitdagingen
“De capaciteitsproblemen aan de zijde van de vervoerders zorgen voor uitdagingen, maar ook aan de kant van de gemeente zorgt de toestroom van het aantal leerlingen en jeugdwet indicaties voor een hogere druk. Maandelijks komt er minimaal een extra reiziger bij”, heeft het college van B&W onlangs in een brief aan de gemeenteraad geschreven. “Wanneer dit een indicatie betreft voor individueel vervoer, heeft het een grote impact op de organisatie van het vervoer. Er is zo namelijk een chauffeur minder beschikbaar voor de te rijden routes”.
Kritisch toetsen
“Wij hebben onderzocht op welke manier wij het aanvraagproces voor aanvang van het schooljaar 2024-2025 kunnen optimaliseren. Hiertoe hebben wij een training leerlingenvervoer voor alle klantmanagers WMO gefaciliteerd om de kwaliteit en inzet van het beoordelen te verhogen”, aldus het college. “Aanvragen worden nu kritischer getoetst en ook zullen wij meer een beroep gaan doen op de eigen verantwoordelijkheden van ouders”.
WMO-vervoer
Van de vijf vervoerders voor het WMO-vervoer in Ridderkerk is er onlangs één gestopt. Dat betreft Niemantsverdriet. “De impact van het besluit is erg klein. Slechts een enkeling maakte gebruik van de diensten van deze vervoerder”, schrijft het college. De andere vier vervoerders zijn HaarsGroep, RTC, Trevvel en Taxi Air. “Meer vervoerders zorgen voor meer keuzemogelijkheid voor de inwoner, waardoor kwaliteit zelfsturend is”, aldus het college.
Zie ook https://ridderkerksdagblad.nl/Lokaal/klachten-over-10-van-het-speciaal-vervoer-van-leerlingen-