door Geert van Someren
Bij het speciaal vervoer van leerlingen naar hun scholen leidt in Ridderkerk 10% van de ritten tot een klacht. Oorzaken zijn een tekort aan personeel en een relatief hoog ziekteverzuim bij de chauffeurs. Bij vervoerder Noot bijvoorbeeld is het ziekteverzuim ruim 10%, waar dit voor de coronaperiode 3% was.
Ook is het een aantal keren mis gegaan met de planning, erkent wethouder Edward Piena tijdens de begrotingsraad. De gemeente Ridderkerk zet alles op alles om dit zogeheten routevervoer volgens afspraak te laten verlopen.
Over het zogeheten WMO-vervoer is bij minder dan 1% van de ritten een klacht. Piena: “Dat betreft dan meestal het vervoer met een rolstoel. Het zijn terechte klachten”.
Volgens afspraak
“Ondanks dat op dit moment het vervoer van een kleine groep gebruikers knelpunten kent, wat wij ten zeerste betreuren, is het onze verwachting dat ook deze ritten op korte termijn volgens afspraak uitgevoerd zullen worden. De context van het routevervoer is complex, want verschillende betrokkenen delen verantwoordelijkheid. Hieronder vallen onze vervoerders Noot en RMC, waarbij de eerstgenoemde het grootste deel van het vervoer verzorgt”, schrijft het college van B&W in een brief aan de gemeenteraad.
Knelpunten beperkt
"Gezamenlijk hebben wij sinds de start gefocust op het volgens afspraak uitvoeren van het vervoer. Hierin is de gemeente verantwoordelijk voor de organisatie en de vervoerders voor de uitvoering”, aldus de brief. “Bij de start werd bepaald hoeveel en welke kinderen aanspraak maken op het vervoer om vervolgens de ritplanning en chauffeursindeling helder te hebben. Hierdoor hebben we het vervoer in beheersbare banen kunnen leiden en zijn onze knelpunten ten opzichte van die in de regio beperkt”.
Beroep op ouders
“Vanuit de gemeente bieden we verschillende voorzieningen aan voor leerlingenvervoer. Aangepast (taxi)vervoer is daar een van, maar een fietsvergoeding en vergoeding voor het openbaar vervoer vallen hier ook onder. We doen een beroep op ouders om, wanneer het niet noodzakelijk is, de voorziening aangepast (taxi)vervoer af te schalen”, schrijft het college. “Afgelopen weken hebben we uitvoerig overleg gevoerd met de vervoerders en onze beheerder. Samen hebben we concrete afspraken gemaakt over het verbetertraject. We verwachten dat hiermee op korte termijn het routevervoer volgens afspraak wordt uitgevoerd”.
Zie ook https://ridderkerksdagblad.nl/Lokaal/voertuigen-voor-vervoer-doelgroepen-voldoen-aan-schone-norm-