Voertuigen voor vervoer doelgroepen voldoen aan schone norm

22 September 2023, 20:18 uur
Lokaal
mainImage
Geert van Someren
De firma Noot is een van de twee bedrijven die het leerlingenvervoer gaat verzorgen.

door Geert van Someren

De gemeente Ridderkerk heeft het speciaal vervoer voor zowel leerlingen als voor vraagafhankelijk WMO-vervoer aanbesteed voor een nieuwe contractuele periode. Wat opvalt is dat de regiecentrale vervalt. “We hebben gekozen voor een beheerder in plaats van een regiecentrale. Hiermee handhaven we de kwaliteit van het vervoer. De regietaken zijn belegd bij de vervoerder, zodat ze volledig zelf kunnen sturen op de planning”, zo heeft het college van B&W in een brief aan de gemeenteraad laten weten.

“Binnen het WMO-vervoer komt daar nog bij dat de gebruiker zelf de vervoerder kan kiezen. Dat houdt de kwaliteit middels concurrentie hoog”, aldus het college. “Verder wordt verwacht dat door de nieuwe tarieven de kosten per leerling, ten opzichte van de kosten onder het oude contract, zullen afnemen. De nieuwe aanbesteding zorgt daarmee voor betaalbaar vervoer”.

Schoon
In de eisen bij de aanbesteding is opgenomen dat de voertuigen qua uitstoot moeten voldoen aan de Euro-6 norm of dat ze elektrisch zijn. Alle vervoerders voldoen aan die eis. Voor het leerlingenvervoer is de keus van Ridderkerk naar Noot en RMC gegaan. Voor het vraagafhankelijk WMO-vervoer zijn vijf vervoerders geselecteerd. Dat zijn Haars Groep, Niemandsverdriet, RTC, Trevvel en TaxiAir. Wat opvalt is dat de voorheen in Ridderkerk actieve firma Munckhof er niet meer bij zit. De beheerder voor de servicetaken is Partners in Mobiliteit.