Privé opladen auto mag alleen met eigen parkeerplaats

10 April 2023, 18:55 uur
Lokaal
mainImage
Geert van Someren
Ridderkerk loopt voorop met het plaatsen van publieke laadpalen, zoals hier op de foto. Met eigen stroom laden mag alleen met een privé parkeerplaats.

door Geert van Someren

Het zogeheten verlengd-privaat laden van elektrische auto’s is en wordt binnen Ridderkerk in geen enkele vorm toegestaan. Het gaat daarbij om eigen stroom, maar de auto staat op een openbare parkeerplaats. Het Ridderkerks college van B&W is daarover zeer stellig, zo blijkt uit het antwoord dat is gegeven op in februari gestelde schriftelijke vragen van het VVD-raadslid Michel Borst.

Ook stelt het college dat woningeigenaren die de mogelijkheid hebben om op eigen terrein te parkeren, zelf een elektrische laadvoorziening moeten realiseren.

Concessie
Verlengd-privaat laden is volgens het college in strijd met de lopende concessie met Equans. “Deze concessie maakt het voor iedere inwoner mogelijk om tegen gunstige tarieven elektrisch te laden in de openbare ruimte”. In het antwoord somt B&W daarnaast een aantal mogelijke nadelen op van het verlengd privaat laden:

· het leidt tot het claimen van openbare parkeerplaatsen als privéparkeerplaatsen;

· het kan leiden tot verkeersonveilige situaties, bijvoorbeeld door kabels of kabelgoten over het trottoir, wat wij als gemeente dienen te voorkomen;

· het kan leiden tot aansprakelijkheidskwesties met negatieve gevolgen voor de gemeente;

· in bepaalde situaties kan het leiden tot ongelijkheid ten opzichte van andere inwoners.

Lopen voorop
De gemeente is momenteel druk bezig met de uitrol van de openbare laadpalen, zo staat in het antwoord op de vragen van het raadslid. “Wij lopen voorop met de doelstelling ten aanzien van het aantal laadpalen. Er worden laadpalen geplaatst, met daarbij gereserveerde parkeerplaatsen uitsluitend voor elektrische voertuigen. Om deze groei te versnellen is reeds een verzamelverkeersbesluit genomen om de laadpalen versneld te plaatsen”.

Extra laadpalen
“Om de groei van het elektrisch vervoer op te vangen, maar ook om een goede balans te houden met niet-elektrische rijders, worden ook op strategische locaties extra laadpalen geplaatst die niet voorzien zijn van gereserveerde parkeervakken”, aldus het college van B&W. “Hier kunnen zowel elektrische als niet-elektrische voertuigen parkeren”.

Zie ook https://ridderkerksdagblad.nl/Lokaal/gemeente-loopt-voor-op-planning-plaatsing-laadpalen-