door Geert van Someren
De gemeente Ridderkerk loopt voor op de planning voor het plaatsen van publieke en semi-publieke laadpalen voor elektrische auto’s in de openbare ruimte. In totaal stonden er afgelopen december 221 van dat soort laadpunten. Volgens de Laadvisie Ridderkerk moeten er 204 palen zijn in 2025.
Die staan er dus nu al. Voor 2030 wordt gerekend met 616 laadpalen. Het college van B&W verwacht dit volgens planning uit te kunnen voeren, zo blijkt uit de Voortgangsrapportage over de lokale Klimaatvisie, die onlangs naar de gemeenteraad is gestuurd. Vanaf 2035 mogen alleen nog auto’s worden verkocht die 100% elektrisch zijn, zo is deze week Europees bepaald.
Particuliere laadpalen
Het raadslid Michel Borst (VVD) wil van het college van B&W weten welke stappen de gemeente gaat zetten om ervoor te zorgen dat de elektrische infrastructuur op tijd klaar is, zodat kan worden voldaan aan de groeiende vraag naar het thuisladen van auto’s. Hij maakt zich ook bezorgd over de gevolgen voor de openbare ruimte en de verkeersveiligheid. Hij wil dat wildgroei wordt voorkomen.