Aanpassingen verkeerssituaties nog lang niet zeker

10 September 2021, 09:53 uur
Lokaal
mainImage
Geert van Someren
Op een driesprong waarbij één weg doodlopend is voor gemotoriseerd verkeer, vindt raadslid Petra van Nes (kader) de aanleg van een rotonde “compleet weggegooid geld”.

door Geert van Someren

Het is allerminst zeker dat een tiental zwaar gesubsidieerde verkeersaanpassingen in Ridderkerk, zoals het weghalen van paaltjes, het veranderen van een oversteekplaats voor voetgangers en de aanleg van een rotonde allemaal doorgaat. Dat blijkt bij de bespreking van een gespreksnotitie van het raadslid Petra van Nes (Burger op 1) tijdens een commissievergadering in de gemeenteraad. Wethouder Peter Meij: “We kregen zes weken de tijd voor het indienen van plannen. We gaan het pas uitvoeren als de gemeenteraad en de inwoners het goed vinden. Als het geld niet wordt gebruikt, gaat het terug naar de subsidiegevers”.

Het gaat in totaal om dertien plannen voor een totaal bedrag van 2,3 miljoen euro. Daarvan wordt de helft door het Rijk gesubsidieerd en iets meer dan 35% door de regionale vervoersautoriteit MRDH. De gemeente Ridderkerk betaalt zelf ‘maar’ ongeveer 400.000 euro. De subsidies zijn gegeven om wegen en fietspaden verkeersveiliger te maken. Eén project is al gerealiseerd: de aanleg van een verhoogd zebrapad op de Benedenrijweg ter hoogte van de Riederwerf in Bolnes.

Rotonde Rijksstraatweg
Uiterst kritisch is Van Nes over het plan voor de aanleg van een rotonde op de dijk waar de Voorweg uitkomt op de Rijksstraatweg. Volgens wethouder Peter Meij is de reden dat fietsers zich daar massaal niet aan de regels houden en dat ongelukken dreigen in de vorm van botsingen met vrachtverkeer. Van Nes: “Daar mag alleen bestemmingsverkeer met vrachtwagens komen. Het aanleggen van een rotonde in een dijk is relatief erg duur. Maak de fietsoversteek veiliger. Dit is compleet zonde van het geld ”.

Het CDA-raadslid Victor Mijnders is daar ook een voorstander van. Wethouder Meij zegt toe nog deze maand te zullen onderzoeken hoe het sluipverkeer van vrachtwagens kan worden geweerd. “Als blijkt dat we moeten ingrijpen door de weg af te sluiten, dan moeten die vrachtwagens wel ergens kunnen keren”. Uiteraard zou dat niet nodig zijn, als de afsluiting al bij de aftakking van de Voorweg mogelijk is.

Eén zebra
Een ander punt van onderzoek in Rijsoord is de oversteek van voetgangers op een aantal plekken op de Rijksstraatweg ter hoogte van het museum. Meij: “Daar wordt redelijk hard gereden. We gaan monitoren waar mensen precies oversteken. Daar willen we één zebra aanleggen met midden-geleiding”.

Het plan voor het weghalen van paaltjes waar mogelijk in de gemeente, is om ongelukken met fietsers te voorkomen. Meij: “Ongelukken met fietsers zijn vaak eenzijdig. De nieuwe trend is risico gestuurd. Dat wil zeggen, niet wachten met actie tot er ongelukken plaatsvinden”. Meij zegt aan Van Nes toe, dat in buitengebieden zeker geen paaltjes worden weggehaald op plaatsen waar dat vervolgens tot het inrijden van tractoren leidt.

Zie ook https://ridderkerksdagblad.nl/lokaal/vragen-bij-plan-voor-rotonde-rijksstraatweg-