Vragen bij plan voor rotonde Rijksstraatweg

3 June 2021, 17:02 uur
Lokaal
mainImage
Geert van Someren
De plaats waar de rotonde in de Rijksstraatweg zou moeten komen. Kader: Petra van Nes vindt dat die rotonde totaal overbodig is.

door Geert van Someren

De royaal gesubsidieerde aanleg van een rotonde in de kruising van de Rijksstraatweg met de Voorweg in Rijsoord heeft tot verbazing geleid bij het raadslid Petra van Nes (Burger op 1). Die rotonde is in haar ogen totaal overbodig. “Wat is de toegevoegde waarde van een rotonde als deze hoofdzakelijk slechts voor twee rijrichtingen wordt gebruikt”, zo vraagt Van Nes zich af in een gespreksnotitie, die op donderdag 10 maart tijdens een commissievergadering aan de orde komt. “Autoverkeer van en naar het doodlopende stuk is er niet of nauwelijks”.

De gespreksnotitie haakt in op een raadsinformatiebrief van eind maart. Daaruit blijkt dat in de periode tot december 2025, bijna 2,2 miljoen euro in Ridderkerk wordt geïnvesteerd in veiligheidsmaatregelen voor het verkeer. De rijksoverheid betaalt daarvan de helft en de metropoolregio MRDH een kwart. “Slechts” het resterende kwart is voor rekening van de gemeente Ridderkerk. Hoeveel van die 2,2 miljoen euro is bestemd voor de rotonde is niet bekend gemaakt. Wel is volgens Van Nes de realisatie op een waterkering lastig en duur.

Besluit door wie en wanneer
Het gaat in totaal om zeven Ridderkerkse projecten waarvan volgens de gemeentelijke brief de aanvraag is goedgekeurd. Van Nes vraagt zich af wanneer door de gemeente besloten is dat op die plaats een rotonde zou moeten komen. Ook wil ze weten wie dat heeft besloten en hoe dat besluit is gecommuniceerd. Formeel is wethouder Peter Meij in het college van B&W verantwoordelijk voor dit soort zaken.

Historisch dijklint
Het raadslid van Burger op 1 merkt in de gespreksnotitie op dat de Rijksstraatweg “volgens onze erfgoedlijst een historisch dijklint is. Een tweede rotonde past daar niet in. Waarom is gekozen voor deze dure oplossing, terwijl het omleggen van de fietsovergang – de route van de scholieren – een hele eenvoudige oplossing kan zijn”. Ze wijst erop dat vrachtwagens de Rijksstraatweg niet hoeven te gebruiken, sinds de realisatie van de verbindingstunnel tussen Nieuw Reijerwaard en Veren Ambacht. Alleen bestemmingsverkeer is op de dijk toegestaan.