door Geert van Someren
Het onderzoek van Dutch Fresh Port (DFP) naar het vervoer van containers over water van de Tweede Maasvlakte naar The Greenery Barendrecht in plaats van over de weg, leidt tot bezorgdheid in Ridderkerk bij de VVD en Leefbaar Ridderkerk. Dat vervoer loopt via het Containertransferium in de Ridderkerkse haven. Het zou gaan om 30.000 containers per jaar, zo blijkt uit schriftelijke vragen van de twee facties in de gemeenteraad.
“Dit zou volgens zeggen zo’n 50.000 tot 60.000 vrachtwagenbewegingen kunnen schelen en hierdoor is er ook een verlaging van de CO2 uitstoot in het gebied Rotterdam-Rijnmond’, zo staat in de vragen aan het Ridderkerks college van B&W.
Kritisch
“Als we kritisch kijken, dan wordt het gebied Rotterdam-Rijnmond, de route vanuit de Rotterdamse haven naar Barendrecht flink ontlast en is er in dit grote gebied minder CO2 uitstoot. Groot nadeel is dat de hoeveelheid uitstoot die in het gehele Rijnmond gebied werd uitgestoten, weliswaar verminderd, maar nu alleen in Ridderkerk wordt uitgestoten”, aldus de vragenstellers.
Verkeer
Het verkeer van vrachtwagens in Ridderkerk gaat sowieso al toenemen door de komst van het distributiecentrum van Panattoni naast de insteekhaven bij De Schans. VVD en LR zijn bezorgd over de route die vrachtwagens zullen kiezen vanaf de containerterminal. “Iets wat niet ondenkbaar is, is dat door de hoge werkdruk bij de chauffeurs gekozen zal gaan worden om de kortste route te nemen naar de DFP”.
Onderhoud
De vragenstellers: “Aan de route via de Populierenlaan naar de Verbindingsweg liggen scholen, kantoren, winkels, het zwembad en veel oversteekplaatsen met alle risico’s van dien”. De twee fracties vragen zich verder af of wordt aangestuurd op een verplichte alternatieve aandrijving (waterstof/elektrisch) voor het transport om CO2 uitstoot en het geluid te verlagen. Ook willen ze weten of Ridderkerk door de gebruikers (bedrijven) wordt gecompenseerd om onderhoud aan lokale wegen te kunnen uitvoeren.