door Geert van Someren
De gemeente Ridderkerk wil volgend jaar het viaduct over de snelweg A16 tussen de Populierenlaan en de Verbindingsweg onder de loep nemen. Doel is te onderzoeken of het viaduct zodanig kan worden aanpast, dat de doorstroming en verkeersveiligheid voor fietsers, Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) en autoverkeer is gewaarborgd.
Dat staat in het antwoord dat het college van B&W heeft gegeven op schriftelijke vragen van het raadslid Robert Kooijman (ChristenUnie). Die zou graag zien dat voor het fietsverkeer een twee-richtingen pad op het viaduct wordt aangelegd. Nu wordt vaak op de smalle eenrichtingspaden die aan elke kant van het viaduct liggen, tegen de rijrichting in gefietst.
Complex
De situatie is complex omdat de route in eigendom is bij drie organisaties: Rijkswaterstaat, Waterschap Hollandse Delta en de Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard. Kooijman vraagt of het technisch mogelijk is om op het viaduct een fietspad aan te leggen waarop in twee richtingen kan worden gereden. “Technisch gezien is veel mogelijk, maar een eerste voorzichtige inschatting is dat de indeling van de weg en fietspaden op het viaduct niet zomaar is aan te passen”, aldus het college in het antwoord.
Niet breed genoeg
Het college van B&W: “Naast de constructie van het viaduct (de geleiderails staan bijvoorbeeld op een betonnen band) lijkt de totale breedte niet voldoende om bredere paden te maken. Er dient dan rekening gehouden te worden met een versmalling van de rijbaan en of mogelijke verbreding van het viaduct”. Dat mag in ieder geval geen belemmering opleveren voor de HOV-buslijn, stelt het college in het antwoord.