Ridderkerks Home Bake Bread: met oog voor de mens

30 July 2022, 12:05 uur
Lokaal
mainImage
Gemeente Ridderkerk

De kleine buurtwinkel waar de wijk samenkomt en grote, markante bedrijven. Starters met een creatief idee en ondernemers die onvermoeibaar doorzetten. Stuk voor stuk verrijken zij Ridderkerk met hun passie, ambacht en ondernemerszin. Zij geven Ridderkerk ‘smoel’. Hier leest u hun verhaal.

Als je Astrid Schelleman vraagt om te vertellen over Home Bake Bread, hoor je eerst mooie verhalen over het team dat ze aanstuurt. Van de receptioniste en de medewerkers in de bakkerij tot aan de schoonmakers. Dat betekent niet dat ze niet trots is op hun producten: zuurstofarm verpakte afbakbroden en diepvriesbroden. Maar zonder het team geen bedrijf. “We hebben opnieuw het enthousiasme aangewakkerd.”

Investeren
In 2019 krijgt Astrid, samen met haar collega Kenaad Tewarie, de verantwoordelijkheid over de voormalige Délifrance-bakkerij aan de Keurmeesterstraat. "Het bedrijf stond te koop inclusief de bakkerij, het personeel en de licentie om zuurstofarm verpakt brood van Délifrance te mogen verkopen. Maar er was al heel lang niet meer geïnvesteerd in het team en de bakkerij. Dat was onze eerste verantwoordelijkheid. De mensen weer bij elkaar brengen om een gezamenlijk passie te creëren."

Dat was ook hard nodig. Astrid: "Iedereen was vooral met zijn eigen verantwoordelijkheden bezig, maar ze werkten nauwelijks samen. Daardoor miste het enthousiasme om samen te knallen voor het mooie product dat we hebben."
Astrid en Kenaad besluiten flink in de bakkerij en het team te investeren. Ze zoeken naar ieders talent, geven medewerkers meer verantwoordelijkheden en bieden opleidingen aan als iemand wil groeien. "Laatst kwam een collega binnenlopen die zei: ‘Astrid, ik was eerst een nummer. Nu voel ik mij eindelijk weer mens.’ Daar doe je het voor."

Nieuw product
Dat hechte team van inmiddels ruim zeventig man, zorgt er nu voor dat Home Bake Bread hard ontwikkelt. “De afgelopen jaren hebben we vooral ingezet op het goed in de markt zetten van ons huidige afbakbroden. We verkopen onze producten door heel Europa. Denk aan supermarkten, maar ook tankstations, festivals en de horeca.”

De volgende stap is het uitbrengen van een eigen productlijn. “We hebben de afgelopen maanden hard gewerkt aan het merk ‘Mom’s finest’. Onder die naam gaan we een heel goede croissant en nieuwe broden op de markt brengen. Ook zuurstofarm verpakt natuurlijk.”
Op die manier probeert Home Bake Bread, naast de huidige Délifrance-lijn, zelf ook producten uit te rollen. “We willen innoveren en het beste product in de markt zetten op het gebied van zuurstofarm verpakte broden en diepvriesbrood. Want alles wat we zuurstofarm verpakken, kunnen we ook diepgevroren aanleveren.”

Lokaal
Ondanks de grote ambities, verliest Home Bake Bread Ridderkerk niet uit het oog. Astrid: “We dragen graag iets bij aan de gemeente waar we gehuisvest zijn. Zo gaan er regelmatig producten die wij overhouden naar de voedselbank.” Ook is het bedrijf aangesloten bij Too Good To Go. Een app waar je tegen een laag tarief producten bij een ondernemer kan ophalen. Het is een duidelijke visie, die door het hele bedrijf wordt doorgevoerd: uiteindelijk staat niet het product, maar de mens centraal.

Benieuwd naar Home Bake Bread? Meer informatie vindt u hier