door Geert van Someren
Ridderkerk stapt volgens een plan van het college van B&W af van het hanteren van één norm bij het bepalen van het aantal parkeerplaatsen bij nieuwbouw. Er komen drie gebieden met elk een eigen norm. In het centrum en de schil daar omheen zijn door de aanwezigheid van winkels en openbaar vervoer op loop- en fietsafstand, volgens het college gemiddeld minder parkeerplaatsen nodig dan in de overige gebieden van Ridderkerk,.
Ook bij een toekomstig bouwplan in de buurt van (het nog te realiseren) Hoogwaardig Openbaar Vervoeren het R-net komen minder parkeerplaatsen dan tot nu het geval zou zijn, zo blijkt uit de Nota parkeernormen 2024 die in februari in de gemeenteraad wordt besproken.
Deelauto’s
Met de uitvoering van de nota gaat de gemeente het gebruik van deelauto’s stimuleren, waardoor minder parkeerplaatsen nodig zijn. “De parkeervraag bij woningbouw kan voor bewoners, door een contract af te sluiten met een deelauto aanbieder, voor maximaal 20% gefaciliteerd worden via de inzet van deelauto’s. Eén deelauto vervangt hierbij maximaal vier reguliere auto’s. Voor de parkeerplaatsen die door de reductie niet aangelegd hoeven te worden, moet in het plangebied een reservering worden opgenomen. Deze ruimtelijke reservering wordt ingezet voor vergroening. In het geval de afspraak met de deelauto’s komt te vervallen, dan wordt de ruimtelijke reservering gebruikt om de parkeerplaatsen toch aan te leggen”, zo staat in de nota.
Afmetingen
In de nota zijn ook de minimale afmetingen vastgelegd voor parkeerplaatsen, het aantal oplaadpunten voor elektrische auto’s en het aantal parkeerplaatsen voor gehandicapten. Ook komen er regels voor het parkeren van fietsen. Net als bij auto’s geldt daarvoor in eerste instantie dat op eigen terrein moet worden geparkeerd. De verantwoordelijkheid om het auto- en fietsparkeren op een goede, toekomstbestendige manier op te lossen, ligt primair bij de initiatiefnemer. Het maakt niet uit of dat een lokale ondernemer is die zijn winkelpand wil uitbreiden of dat het gaat om een projectontwikkelaar die een omvangrijk appartementencomplex wil realiseren.