door Geert van Someren
Van de middenstand in het Ridderkerkse centrum heeft 90% bezwaar tegen het instellen van 1-richting verkeer op het oostelijk deel van de centrumring. De ondernemers vrezen bezoekers te verliezen aan andere centra in de omgeving en daarmee omzet. Bij elkaar gaat het om 124 ondernemers en meer dan 700 medewerkers.
Met pamfletten hebben de vertegenwoordigers van de winkels en de horeca donderdagavond op de publieke tribune tijdens een commissievergadering hun bezwaren onderstreept. Bij elk van de vijf insprekers namens de winkeliers, steken ze hun pamflet ritselend omhoog. Commissievoorzitter Anton Rottier heeft in overleg met de griffier besloten dat opsteken mag, maar geluid maken niet. Eigenlijk is elke uiting van instemming of afkeur niet toegestaan bij vergaderingen in raadsverband.
Monument
Een bewoner van een van de vier historische monumenten aan de Lagendijk uit zijn bezorgdheid over de gevolgen voor zijn pand. Door van de oostkant eenrichtingverkeer te maken en van de westkant niet, komt daar automatisch meer verkeer. Sowieso zouden eerst beschermende maatregelen moeten worden genomen aan de westkant, voor aan de oostkant 1-richting verkeer wordt ingesteld. Hij juicht het instellen van een 30 km/u zone toe, omdat de Frans Halsstraat nu vaak een racebaan is.
Voor- en nadelen
Wethouder Kees van der Duijn Schouten die het woord voert in plaats van de eerder deze week plotseling opgestapte Peter Meij, zegt dat aan elk van de twee varianten voor de centrumring (aan de oostkant 1-richting verkeer versus daar 2-richting zoals nu) voor- en nadelen zitten. Uiteindelijk heeft de 1-richting variant de voorkeur gekregen. In antwoord op vragen van het raadslid Björn Ros (GL) zegt hij dat de verkeersveiligheid en meer groen daarbij bepalend waren. Op een vraag van burgerlid Stefan Coule (Burger op 1) heeft het college gezegd dat in de afgelopen 10 jaar op de centrumring 23 ongelukken hebben plaatsgevonden.
Omrijdtijd
Het college van B&W denkt niet dat de extra rijdtijd om bij een parkeergarage te komen het aantal bezoekers vermindert. “Inwoners die hun boodschappen fysiek in het centrum doen zullen dit blijven doen ondanks dat zij om moeten rijden. Het alternatief is de boodschappen elders te doen en dat is vaak verder rijden dan de maximale omrijdtijd van drie minuten. Bezoekers van buitenaf komen naar ons winkelcentrum voor het winkelaanbod. Incidentele bezoekers maken veelal gebruik van hun navigatie en volgen hiermee de meest gunstige route naar het centrum”.
Alle zeilen bijzetten
Namens de ondernemers wordt opgemerkt dat na de coronacrisis nog steeds alle zeilen moeten worden bijgezet. “Het gaat nog niet altijd goed. Steun moet worden terugbetaald en energiekosten zijn gestegen. Waarom het risico van 1-richtingverkeer nemen, als de doelstellingen van de gemeente ook met 2-richting verkeer haalbaar zijn. Bereikbaarheid is van levensbelang. Wel degelijk genereert de auto een deel van de omzet. Die auto is echter niet loyaal aan een winkelgebied”.
De gemeenteraad neemt in de vergadering op donderdagavond 13 juni een besluit over het plan.