“Geen zorgen over voortbestaan Waterbus”

19 October 2019, 11:03 uur
Algemeen
mainImage
Geert van Someren
Twee waterbussen aan halte De Schans in Ridderkerk.

De Ridderkerkse wethouder Peter Meij maakt zich “absoluut geen zorgen” over het voortbestaan van de Waterbus die vaart tussen Dordrecht en Rotterdam en die onder andere in Ridderkerk een halte heeft. Meij heeft dat in de gemeenteraad geantwoord op vragen van het PvdA-raadslid Jilles Soffree. Soffree stelde de vragen omdat geen enkel bedrijf voor het verstrijken van de deadline deze maand, een aanbieding heeft gedaan aan de provincie voor een nieuw contract.

De wethouder: “De dienstregeling volgens het huidige contract loopt nog tot eind december 2022. Ik verwacht dat de provincie alsnog gaat proberen een nieuw contract te sluiten door zelf marktpartijen te benaderen”. Hij legt ook uit waarom die marktpartijen niet staan te trappelen om een aanbieding te doen. “De Waterbus is een aantrekkelijke, maar dure vorm van openbaar vervoer. Er gaat relatief veel geld in om, maar er wordt weinig aan verdiend. Dat maakt het lastig. De provincie gaat het zeker alsnog proberen”.

Meij zegt dat de gemeente de “vinger aan de pols” houdt. Omdat diverse gemeenten betrokken zijn bij de Waterbus, is afgesproken dat over deze zaak de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) het contact met de provincie onderhoudt. Op dit moment vaart de Waterbus elk half uur. De afstand tussen Rotterdam en Dordrecht wordt in een uur gevaren.

Ridderkerk heeft in een eerder stadium de wens geuit voor een halte aan de Nieuwe Maas in Bolnes. Ook Capelle wil graag een aansluiting op het watervervoer. Extra haltes kunnen er alleen komen als bij andere haltes niet of minder vaak wordt aangelegd. Dat gaat dan om Papendrecht, Hendrik Ido Ambacht, Alblasserdam, De Schans in Ridderkerk of Krimpen. Een andere oplossing is het laten varen van meer boten. Dat lijkt financieel niet haalbaar. Dat geldt waarschijnlijk ook voor de door het Ridderkerkse CDA-raadslid Dick Breeman gedane suggestie, om de op gasolie varende bussen te vervangen door elektrische exemplaren.


Door: Geert van Someren