Verkenning nieuwe oeververbinding begonnen

18 February 2019, 21:51 uur
Mobiliteit
mainImage
Dit is de punt van de Stormpolder in Krimpen aan den IJssel, met aan de overkant van het water Ridderkerk

De inwoners van Krimpen aan den IJssel en Krimpen aan de Lek zijn de eerste die maandagavond kennis hebben genomen van de pre-verkenning naar de nieuwe oeverbinding, die het aanhoudende infarct op de Van Brienenoordbrug en bij voorkeur ook die rond de Algerabrug moet gaan herstellen.

Dat de inwoners van de Krimpenerwaard de voorkeur kregen was toeval, want de ambtenaren van het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) reizen de komende week door naar Ridderkerk en doen op hun tournee ook Rotterdam-Oost aan. De locatie ten westen van de stad waar in de voorstudie ook een oeververbinding is onderzocht is afgevallen als ‘ondoenlijk’.

Duidelijk werd maandagavond dat gekozen moeten gaan worden tussen Oost of Oost-Oost. Daarvoor is in principe ongeveer 600 miljoen beschikbaar, die opgehoest moet worden door het Rijk en de provincie. Maar dat is onvoldoende voor een tunnel, zodat de eerste verkenningen gericht zijn op een brug.

Bij de Esch in Kralingen (uitkomend naast de plek waar het nieuwe Feyenoord-stadion gepland) is een brug nautisch onmogelijk. De Nieuwe Maas maakt daar een te scherpe bocht, zodat de pijlers waarop de brug moet gaan rusten levensgevaarlijke objecten zijn voor de binnenvaart. Keuze ‘Oost’ lijkt daarmee onmogelijk als het een brug moet worden.   

Waar de brug ‘Oost-Oost’ moet gaan komen is een compleet raadsel. Ridderkerk heeft op voorhand al laten weten geen belangstelling te hebben, omdat het geen ingang kan bedenken, maar vooral omdat het geen trek heeft in weer een verkeersader. 

Als bovendien die brug naar Ridderkerk binnen de optie 'Oost-Oost' ook het infarct van de Krimpenerwaard moet oplossen, moeten het twee bruggen worden (Kralingseveer-Stormpolder en Stormpolder-Ridderkerk), want met alleen een verbinding Ridderkerk-Krimpenerwaard blijft de Algerabrug erg smal.