Lobby nieuwe oeververbinding moet starten

7 September 2019, 12:56 uur
Mobiliteit
mainImage
Locatie De Esch en (boven) Zuid. Inzet: raadslid Dieke van Groningen

Dieke van Groningen, raadslid van de Rotterdamse VVD, zit wethouder Bokhove van Mobiliteit achter haar vodden om private marktpartijen te interesseren en verleiden om mee te doen bij infrastructurele investeringen in Rotterdam. Nu het Rijk een investeringsfonds van tussen 10 en 20 miljard in het leven wil roepen en Rotterdam op het vinkentouw zit voor een nieuwe noord-zuid oeververbinding, vindt de VVD binnen de stadscoaltie dat het tijd wordt om de fondsenverdelers te laten zien dat Rotterdam zelf ook zijn portie wil bijdragen.

De VVD is pleitbezorger voor vooral een tweede noord-zuid metroverbinding. Er is een voorkeurslocatie: aan de noordzijde: de Esch in Kralingen, naast de Mariniers Kazerne. Geen brug (te gevaarlijk voor de scheepvaart), maar een tunnel. Waar die in Zuid moet uitkomen weet nog niemand en is afhankelijk van het wel of niet doorgaan van de bouw van het nieuwe Feyenoord-stadion en van de keuze: alleen metro, metro en fietsers of ook auto's. In het laatste geval zouden mobiliteitsexperts de tunnel het liefst aan de Coen Moulijnweg – naast de huidige Kuip - boven de grond zien komen.

De miljarden van het Rijk zijn voor de infrastructurele ontwikkelingen van Rotterdam van groot belang en VVD-raadslid Van Groningen prijst het kabinet dan ook ‘’voor het nemen van de verantwoordelijkheid voor het waarborgen van het Nederlandse economische klimaat.’’ Wel wil ze dat Bokhove op alles is voorbereid, dus pookt ze haar op om de lobby met het Rijk nu al te starten. Als groot fan van het Euro Songfestival is Van Groningen er ook van overtuigd dat dit evenement een extra exposure zal geven voor de stad en adviseert die uit te nutten.

Op de onderste foto ziet men De Esch. Achter de bomen is de Mariniers Kazerne. Op de locatiefoto uitzicht op de Veranda. Rechts daarvan is het nieuwe Feyenoord-stadion gepland. Geheel links is er ruimte om de tunnel aan te laten sluiten op de Coen Moulijnweg, indien de tunnel ook voor auto's kan worden gebruikt. GroenLinks is daar geen voorstander van.