Op twee vlak bij elkaar gelegen locaties op de grens van Ridderkerk en Barendrecht wordt de komende tijd gewerkt aan de infrastructuur. Dat werk maakt deel uit van de reconstructie van de IJsselmondse Knoop, de verkeerskruising bij het in aanleg zijnde bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard. Het gaat om de voorbereidingen voor een toekomstige onderdoorgang voor fietsers bij de Verbindingsweg en om voorbereidend werk voor de aanleg van een fietspad langs diezelfde weg, zo blijkt uit informatie van de Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard (GRNR)
Damwand
Aannemer KWS plaatst deze week een damwand nabij die toekomstige fietsonderdoorgang aan de Verbindingsweg. Het plaatsen van de damwand duurt circa twee weken en kan geluidshinder veroorzaken. De damwand is nodig om de wegwerkers veilig op diepte te laten werken. De wand voorkomt dat grond en water de bouwplaats instromen.
Het gaat om een tijdelijke hulpconstructie die na de werkzaamheden weer wordt verwijderd. Het afmonteren van de damwand duurt eveneens circa twee weken. Dit vindt plaats vanaf 29 november en veroorzaakt geen geluidshinder, aldus de GRNR
Bij het opstarten van het plaatsen van de damwand wordt een van de voorsorteerstroken vanaf de Verbindingsweg, namelijk die rechtsaf naar de IJsselmondse Knoop, afgesloten.
Voorbelasten
In de laatste week van november start aannemer KWS met het voorbelasten van een stuk grond langs de Verbindingsweg tussen de Rijksstraatweg en de Laurierweg. Dit is voorbereidend werk voor het fietspad dat de aannemer hier later aanlegt. Het aanbrengen van de voorbelasting duurt ongeveer drie weken.
Tijdens de voorbelasting regelt een verkeersregelaar het bouwverkeer. Hiermee wil KWS voorkomen dat fietsers en bouwverkeer elkaar gaan kruisen.
Efficiënt
Voor de voorbelasting gebruikt KWS de grond die vrijkomt bij de reconstructie van de IJsselmondse Knoop. De aannemer werkt op deze manier zo efficiënt mogelijk en voorkomt zoveel mogelijk transportoverlast, aldus de informatie van de GRNR. Voorbelasten is een techniek voor het bouwrijp maken van grond met onvoldoende draagkracht. Dankzij voorbelasting voorkomt de aannemer dat er zettingen (verzakkingen van de grond) ontstaan en zo de nieuw te bouwen constructie beschadigt.