Vorig jaar 210 klachten over de gemeente ingediend

31 August 2023, 17:57 uur
Lokaal
mainImage
Geert van Someren
Veel klachten over de gemeente kunnen informeel worden opgelost door meer en beter contact met de mensen die klagen.

door Geert van Someren

Bij de gemeente Ridderkerk zijn vorig jaar in totaal 210 klachten ingediend over de producten, de dienstverlening en het sociaal domein. Het is voor het eerst dat het sociaal domein een aparte klachtenregeling heeft. Daar hebben 77 mensen gebruik van gemaakt. Vijf klachten betroffen de bejegening door ambtenaren. De overige 128 klachten gingen over de producten en/of de dienstverlening.

“Er is aandacht geweest voor het positief omgaan met klachten, waardoor medewerkers in het dagelijks werk meer verantwoordelijkheid nemen en sneller het eerste contact leggen met inwoners die een uiting van onvrede hebben”, stelt het college van B&W in een brief aan de gemeenteraad.

Informeel
Daardoor wordt veel meer dan voorheen een zaak informeel opgelost. Dat is nu in circa 70% van de klachten het geval. Veel van die klachten blijken gegrond. Bij de overige zaken bleken er dertien gegrond. Drie klachten waren ongegrond. Eén klager besloot uiteindelijk naar de nationale ombudsman te stappen. Het college merkt op dat het belangrijk blijft positief om te gaan met klachten. “Want van klachten kunnen wij leren en onze dienstverlening verbeteren”.