Voor tweede HOV-lijn nog te weinig passagiers  

29 November 2021, 18:48 uur
Lokaal
mainImage
Geert van Someren
De coalitie van Partij 18Plus, SGP, EVR, CDA en CU in de gemeenteraad stemt voor de uitwerking van het Hoogwaardig Openbaar Vervoer in Ridderkerk.  

Geert van Someren
 
Voor de tweede HOV-lijn in Ridderkerk is de prognose van het aantal passagiers te laag om die te realiseren. Het gaat om de toekomstige lijn 245 naar Kralingse Zoom. Van de huidige buslijnen op die route wordt volgens de vervoersautoriteit MRDH te weinig gebruik gemaakt in verhouding tot de kosten voor de aanpassingen. Wethouder Peter Meij heeft dat afgelopen week gezegd in de gemeenteraad, waar de uitwerking van het HOV-plan op tafel lag.
Daar komt bij dat de miljoenen kostende investeringen voor de aanpassing van de infrastructuur voor de HOV-buslijn naar het Zuidplein, ook die andere lijn ten goede komen, omdat het eerste deel van de Vlietlaan tot de rotonde bij de Reijerheem samenvalt. Daarnaast bestaat ook de route vanaf de Rotterdamseweg tot Kralingse Zoom nu al voor een ander deel van het R-net. Een minpunt is wel dat daardoor de gewenste opwaardering van de halte voor scholieren van het Gemini en het Farel de komende jaren ook achterwege blijft.
 
Kritisch
De  oppositie in de gemeenteraad is uiterst kritisch op het plan voor de HOV-lijn naar het Zuidplein. PvdA-raadslid Jeroen Rijsdijk vergelijkt het met het sprookje over de nieuwe kleren van de keizer. Karin Kayadoe (Leefbaar Ridderkerk) vat het als volgt samen: “Tijdwinst wordt niet geboekt. Het komt de leefbaarheid niet ten goede. Weggegooid geld”. Petra van Nes van Burger op 1 vindt de drie minuten tijdwinst te weinig voor een investering van meer dan 9 miljoen euro, waarvan 2 miljoen voor rekening van Ridderkerk.
 
In de file
Het is nog maar de vraag of die tijdwinst wel echt wordt gehaald. Op de Verbindingsweg en de nieuwe IJsselmondse Knoop komen geen busbanen. Op de Knoop krijgen bussen wel voorrang bij verkeerslichten, maar alleen als er geen file op de A15 staat. Evenmin heeft de vervoersautoriteit al een positieve reactie op het verzoek om bij files richting Zuidplein de vluchtstrook te mogen gebruiken. Het gaat echter niet alleen om tijdwinst, maar ook over een opwaardering van haltes en dergelijke, zo is duidelijk.
 
Passeerstroken
Ook Partij 18Plus, de grootste coalitiefractie in de gemeenteraad, heeft bedenkingen. De aan te leggen passeerstroken naar de rotondes in Ridderkerk zouden kunnen vervallen als gebruik wordt gemaakt van Rotonde Verkeersinstallaties, zegt fractievoorzitter Lucien Westbroek. 18Plus pleit ook voor de aanleg van een vrije busbaan op de Verbindingsweg. “Dat moet toch kunnen”.
 
Bezuinigen
Zeker is dat de stijgende bouwkosten het prijskaartje hoger zullen maken. Tijdens een discussie tussen CDA en VVD wordt duidelijk dat de uitvoering van de eerste fase ook dan doorgaat. Alleen zal er dan volgens wethouder Meij worden bezuinigd op de uitvoering. Uiteindelijk stemt de coalitie voor de geplande uitvoering en de oppositie tegen (18 tegen 11 stemmen).
 
Zie ook https://ridderkerksdagblad.nl/lokaal/politiek-gaat-besluiten-over-details-snelle-buslijnen