door Geert van Someren
Vanaf 1 november gaat een speciale trein met verse producten rijden vanaf Valencia naar Dutch Fresh Port (DFP). De trein doet er ongeveer 24 uur over, dat is vrijwel gelijk aan de duur van vrachtvervoer via de weg. Dutch Fresh Port is de gemeenschappelijke naam voor de bedrijventerreinen in Ridderkerk en Barendrecht die actief zijn in het transport, de opslag en het behandelen van vers voedsel, zoals groente en fruit. Dat gaat om Nieuw Reijerwaard, Veren Ambacht en de Bedrijventerreinen Oost.
Tot nog toe gaat al het transport van en naar deze terreinen over de weg. Dat geeft in toenemende mate verkeersproblemen. Daarom wil DFP naast de weg ook gebruik maken van vervoer per spoor en over het water. Tijdens een vergadering van de Ridderkerkse gemeenteraad zegt wethouder Henk van Os dat in antwoord op vragen van het raadslid Petra van Nes (Burger op 1).
Waalhaven
In plaats van op de Maasvlakte de goederen over te slaan in vrachtauto’s, zou dat in de Maashaven moeten, aldus Van Os. Vandaar is het een kwartier rijden naar DFP. Voor wat betreft de overslag van de trein naar DFP, zou volgens Van Os het rangeerterrein Kijfhoek in aanmerking kunnen komen. Dat ligt tussen Barendrecht en Zwijndrecht. Vandaar is het enkele minuten rijden naar de DFP-bedrijventerreinen. Raadslid Van Nes betwijfelt dat, omdat op rangeerterreinen geen goederen worden overgeslagen. Dat zou er dus vlak bij in de buurt moeten.
Sluipverkeer
Wethouder Van Os memoreert in de gemeenteraad dat nog steeds wordt overlegd met Rijkswaterstaat om vanuit Nieuw Reijerwaard extra ontsluitingen te realiseren richting de A15 en de A16. Dat zou sluipverkeer van vrachtauto’s door Rijsoord en Ridderkerk-West moeten beperken. Rijkswaterstaat heeft eerder uitgesproken bezorgd te zijn dat het zou leiden tot extra opstoppingen door het invoegend langzaam verkeer.