door Geert van Someren
De gemeente Ridderkerk heeft vorig jaar extra mankracht moeten inhuren om de sterke stijging van het aantal aanvragen voor een omgevingsvergunning af te kunnen handelen. De verwachting van de gemeente was in het voorjaar van 2020 juist dat door de corona er minder of een gelijkblijvend aantal aanvragen zou binnenkomen. De stijging is 24%. In totaal gaat het om 1.216 aanvragen.
Het conform de wet verlengen van de behandeltijd is significant vaker toegepast, zo heeft het Ridderkerks college van B&W in een brief aan de gemeenteraad laten weten. Dit betekent dat de behandelende ambtenaar de behandeltermijn van 8 weken met nog eens 6 weken heeft verlengd. In 2019 waren er nog 17 aanvragen waarvan de beslistermijn is verlengd. In 2020 is dit 77 keer toegepast. Er zijn echter in 2020 geen vergunningen van rechtswege verleend. Daar is sprake van als de behandeltermijn wordt overschreden.
Veel verbouwingen
“Vooral veel particuliere verbouwingen en uitbreidingen voerden de boventoon”, zo staat in de brief. “Daarnaast bleven aanvragen voor grotere projecten binnenkomen volgens onze prognoses. Het behandelen van al deze aanvragen is dan ook niet gelukt met alleen de vaste bezetting. Er is gebruik gemaakt van tijdelijke inhuur en het uitbesteden van aanvragen aan externe bureaus”.
“Vanaf maart 2020 werd thuiswerken plotseling de norm”, schrijft het college van B&W. “Helaas was dat nog niet voor alle medewerkers mogelijk. Nog niet alle stappen in het werkproces waren digitaal. We hebben noodgedwongen direct de laatste stappen in het werkproces gedigitaliseerd. Het is nu mogelijk om volledig digitaal en plaats-onafhankelijk te werken”.
Bezoek inspecteurs
Een uitzondering daarop zijn de inspecteurs. “Zij voeren nog steeds locatiebezoeken uit om verleende vergunningen te controleren en meldingen van burgers en bedrijven te behandelen. Zo garanderen we dat niet alleen onze vergunningen, maar ook de daadwerkelijke bouwwerkzaamheden voldoen aan alle wetgeving en lokale regels”, laat het college in de brief weten. “Ook bouwdossiers van bestaande panden worden nog fysiek geraadpleegd op het gemeentehuis. Het digitaliseren van deze dossiers was in volle gang maar is vanwege de corona-maatregelen uitgesteld. Dat geldt ook voor integrale controles uitgesteld”.
Rechtsprocedures
Afgelopen jaar is 83 keer bezwaar gemaakt tegen een vergunningsbesluit van de gemeente Ridderkerk. Daarvan zijn er 33 ingetrokken, 7 zijn ongegrond verklaard en 1 gegrond. In 40 gevallen is de bezwaarmaker als niet ontvankelijk beoordeeld. In 2 zaken loopt de zaak nog. Maar 1 inwoner is tegen een besluit in beroep gegaan.
Het aantal procedures is relatief hoog, aldus het college van B&W. “Dat houdt verband met een groot aantal bezwaren op kapvergunningen en met omgevingsvergunningen voor 5G-zendmasten”.