Snelle bussen buiten grote bezuiniging OV

10 March 2021, 17:32 uur
Lokaal
mainImage
Geert van Someren
Wethouder Peter Meij (linksboven) licht raadsleden in over de gevolgen van corona voor het openbaar vervoer tijdens een digitaal gehouden speciale commissievergadering.

door Geert van Someren

De invoering in Ridderkerk van Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) in de vorm van snelle bussen, wordt niet geraakt bij de komende zware bezuinigingen op het openbaar vervoer in de regio. Die bezuinigingen zijn noodzakelijk door de sterke daling van het aantal reizigers als gevolg van de corona pandemie en het voornemen van de rijksoverheid om de tekorten na 1 oktober niet meer te compenseren. In mei legt het Ridderkerks college van B&W de bestuursovereenkomst over de twee HOV buslijnen voor aan de gemeenteraad. Wethouder Peter Meij heeft dat gezegd tijdens een speciale commissievergadering van de gemeenteraad.

Uit de woorden van Meij wordt eens te meer duidelijk hoe ingrijpend de gevolgen zijn van de daling van het aantal reizigers met 35 tot 40 procent. Het meest optimistische scenario van de vervoersautoriteit MRDH gaat uit van een bezuiniging van 389 miljoen euro in de komende tien jaar. Daarbij wordt ervan uitgegaan dat het aantal reizigers binnen afzienbare tijd weer gaat toenemen. Er is ook een pessimistisch scenario, vertelt Meij aan de Ridderkerkse raadsleden. “Dan praat je over een tekort van 1,2 miljard euro”. In dat laatste geval komt ook het prijsmechanisme in beeld. Het duurder maken van de ritprijs met 6 tot 7 procent is dan onvermijdelijk, aldus de wethouder.

Exploitatie
De maatregelen die nu worden doorgevoerd hebben – naast bezuinigingen op de sociale veiligheid en het aantal medewerkers - voornamelijk betrekking op de exploitatie. Twee zaken raken Ridderkerk. Om de druk in de spits te verminderen, moeten de aanvangstijden van de scholen worden gespreid. “We moeten als wethouders erover gaan nadenken hoe we dat vorm gaan geven”, aldus Meij.

Een tweede punt is dat bij wegomleggingen de extra kosten voor het openbaar vervoer door de vervoerder in rekening worden gebracht. “Ik heb er niet direct een beeld bij om hoeveel geld dat voor Ridderkerk gaat. Ik denk dat het beperkt is. Voor grote gemeenten gaat het om tonnen”, aldus Meij.

Lobby
Hij riep de raadsleden op mee te doen aan een lobby richting het rijk om de financiële steun ook na 1 oktober voort te zetten. "De daling is veroorzaakt door het advies van het rijk om zo min mogelijk van het OV gebruik te maken, vanwege de kans op besmetting”.

Zie ook de eerdere publicatie over de gevolgen voor Ridderkerk wat betreft de dienstregeling: https://ridderkerksdagblad.nl/Lokaal/raad-vergadert-over-drastisch-snijden-in-ov-