door Geert van Someren
Volgens de landelijke richtlijnen dienen voetgangers en fietsers in een gelijke voorrangssituatie te worden geplaatst. Dat heeft het Ridderkerks college van B&W onlangs laten weten aan de gemeenteraad als motovatie om geen zebrapad te willen in de Populierenlaan bij de Seringenstraat.
“Wanneer zowel fietsers als voetgangers voorrang hebben op het gemotoriseerde verkeer verslechtert de doorstroming en afwikkeling voor het gemotoriseerde verkeer en de HOV-buslijn”, aldus het college van B&W.
Praktijk
In de praktijk blijken er in Ridderkerk tal van situaties te zijn waarbij de voorrangssituatie voor de voetganger en de fietser verschilt. Dat geldt niet alleen voor kleinere wegen, maar ook voor een belangrijke ontsluitingsweg als de Rijnsingel. Ondanks de aanwezigheid van een zebrapad moeten fietsers daar voorrang geven aan verkeer op de hoofdrijbaan.
Reactie
In een reactie daarop zegt het college van B&W klopt het dat de voorrangspositie van fietsers en voetgangers niet overal hetzelfde is. “Voor de inrichting van oversteekplaatsen gelden verschillende landelijke richtlijnen die onder meer afhangen van het soort kruispunt. In de reactie aan de gemeenteraad heeft het college het over het nieuwe voorrangsplein, dat op de plek komt van de huidige rotonde Populierenlaan-Seringenstraat-Goudenregenlaan”.
Voorrangspleinen
“Voorrangspleinen zijn een relatief nieuwe kruispuntvorm, waarvoor specifieke richtlijnen zijn opgesteld”, aldus het college in de reactie aan het Ridderkerks Dagblad. “Alle wegbeheerders in Nederland moeten zich hieraan houden, omdat het belangrijk is dat op alle voorrangspleinen dezelfde regels gelden. Voor rotondes en andere oversteekplaatsen gelden andere richtlijnen. Dat is de reden waarom fietsers en voetgangers bij andere oversteken soms een andere of verschillende voorrangspositie hebben”.