door Geert van Someren
Tegen de verwachting van de gemeente in, is vorig jaar het aantal mensen dat zich in Ridderkerk meldt voor schuldhulp sterk gedaald. Waren er in 2019 nog ongeveer 700 meldingen, afgelopen jaar waren dat er ongeveer 400. De gemeente monitort of deze daling zich dit jaar voortzet.
Dat staat in antwoorden die het college van B&W heeft gegeven op schriftelijke vragen van het CDA-raadslid Ton Overheid. In het antwoord staat niet wat de reden zou kunnen zijn, dat juist tijdens de corona pandemie minder hulp wordt gezocht door inwoners met schulden. In ieder geval is de capaciteit bij de gemeente voldoende om verzoeken te verwerken.
Ridderkerk hanteert een systeem waarbij ambtenaren in actie komen op signalen van woningcorporaties, energie- en waterleveranciers en zorgverzekeraars over structurele achterstanden in betalingen. Voor de corona pandemie werden de betreffende inwoners direct uitgenodigd voor een gesprek. “Door de maatregelen is er minder contact met de inwoner als het gaat om huisbezoeken en gesprekken op locatie. De gesprekken voeren we telefonisch of digitaal. Ook schrijven we de inwoners aan en bieden hen schuldhulpverlening aan”, aldus het college in het antwoord op de vragen.