Robuustheid steunberm maakt sloop wandelpier toch onvermijdelijk

1 December 2024, 10:00 uur
Lokaal
mainImage
Geert van Someren
De oeverconstructie wordt op de meest robuuste wijze gerepareerd vanwege de slechte staat, de zinkgaten en het inklinken.

door Geert van Someren

De sloop van de wandelpier op de plek van de voormalige Boelewerf in Bolnes is in de afgelopen weken aanbesteed, nadat een poging tot behoud op niets was uitgelopen. Inmiddels is een aannemer gecontracteerd voor het sloopwerk. In verband met de doorlooptijd voor het verkrijgen van vergunningen, is de start van de sloop door de aannemer ingepland voor eind februari. Dat sloopwerk zal twee maanden duren.

De gedachte dat de pier mogelijk behouden zou kunnen worden, kwam voort uit de eerste berekeningen voor het ontwerp van de steunberm die tegen de kapotte oeverconstructie in de Nieuwe Maas moet komen. Die zou mogelijk minder breed kunnen worden, waardoor niet of nauwelijks watercompensatie nodig zou zijn. Dan had de pier kunnen blijven.

Meest robuust

Het Ridderkerks college van B&W heeft echter besloten toch vast te houden aan het originele plan. “We willen een steunberm waarbij maximale veiligheid voor het achterliggende gebied wordt gerealiseerd. Dat betekent een steunberm in meest robuuste vorm”, schrijft het college van B&W in een informatiebrief aan de gemeenteraad. “Bij een minder brede uitwerking van de steunberm zouden delen van de huidige oeverconstructies (waaronder die bij de Ankerplaats) nog steeds hun functie behouden en onderhouden moeten worden. Gelet op de staat van de huidige oeverconstructies is het niet wenselijk dat deze op enige wijze nog een functie behoudt of in de toekomst onderhoud vereist”.

Zinkgaten

Ook om andere redenen is een robuuste berm noodzakelijk, blijkt uit de brief. “De verwachting is dat het probleem van de zinkgaten bij de Ankerplaats onvoldoende kan worden opgelost met een minder brede steunberm. Ook zal de nieuwe steunberm – die vanaf de rivierbodem wordt opgebouwd – zich de eerste periode na oplevering nog enigszins zetten. Bij een minder brede steunberm betekent dit dat wellicht reeds op korte termijn aanvullingen aan de steunberm nodig zijn. Om bovenstaande redenen en om verdere vertraging in dit project te voorkomen hebben wij besloten door te gaan met de sloop van de pier”, aldus het college van B&W.

Planning

Het college van B&W merkt op dat op dit moment volop wordt gewerkt aan het ontwerp van de steunberm. Daarna wordt het bestek opgesteld, waarmee de aanbesteding wordt opgestart. De verwachting is dat de werkzaamheden in mei 2025 zullen starten en in juli 2025 zijn afgerond. Daarna zal de herinrichting van de buitenruimte starten. “We hebben alle bewoners van Park Maasdonck en het Bordes geïnformeerd over deze planningen. Tevens hebben zij een uitnodiging ontvangen voor twee inloopbijeenkomsten (9 december ’s avonds en 11 december ’s middags) over het ontwerp van de steunberm. Daar is ook de mogelijkheid om hun eventuele aandachtspunten en wensen door te geven over de inrichting van de openbare ruimte”.

Zie de eerdere publicaties https://ridderkerksdagblad.nl/Berichten%20van%20de%20gemeente/steunberm-in-rivier-voor-stabiliteit-oeverconstructies-park-maasdonck1 en https://ridderkerksdagblad.nl/Lokaal/sociale-functie-wandelpier-moet-van-gemeenteraad-terugkomen