Ridderkerkse politieke strapatsen (9)

21 June 2021, 10:25 uur
Lokaal , Columns
mainImage

Vorige week schreef ik dat de gehele coalitie tegen het amendement van de Partij van de Arbei stemde over schuldhulpverlening, inzake het verkorten van de tijdsduur naar zes weken. Ik heb echter over het hoofd gezien dat een gedeelte van Echt voor Ridderkerk, Van Vliet/Kloos, voor hebben gestemd en het amendement mede ondertekend hebben. 

Woningbouw is in Ridderkerk een dingetje. Althans, de sociale woningbouw voor starters en alleenstaanden. Momenteel zijn het vooral de projectontwikkelaars die goede zaken met de gemeente doen en soms ook derden. Neem het project aan de Rijksstraatweg/Lagendijk. Op dit stukje grond komen 14 projectwoningen en één particuliere woning. De prijzen voor deze woningen liggen tussen de € 290.000 en € 450.000,-, niet bepaald prijzen die starters en/of alleenstaanden willen of kunnen ophoesten.

Ik heb dit gedeelte van de raadsvergadering zitten terugkijken en daarbij viel mij iets op. Tijdens de vaststelling van dit agendapunt onthield het raadslid Los (Echt voor Ridderkerk) zich van stemming. Op zich kan dit, maar een opgave waarom Los zich van stemming hield ontbrak, terwijl dit wel gebruikelijk is. Vaak is dat omdat raadsleden bij een onderwerp persoonlijke belangen kunnen hebben.

Na wat zoekwerk werd één en ander duidelijk. Het betreffende perceel grond heeft de Stichting Oude Kern Rijsoord verkregen uit een erfenis. De erflater heeft echter als voorwaarde gesteld dit stuk grond te gebruiken voor het plaatsen van goedkope woningen. Kijkend naar de prijsklasse van de te bouwen woningen, kun je niet bepaald stellen dat aan de wens van de erflater is voldaan.

Het verklaart wel waarom Los zich van stemming heeft onthouden. Los is voorzitter van de Stichting Nieuw Reijerwaard Comité. Wanneer je op internet googelt naar deze Stichting, dan kom je automatisch op de website van de Stichting Oude Kern Rijsoord terecht. Er liggen hier dus dwarsverbanden en kennelijk gezamenlijke belangen.

Die gezamenlijke belangen komen ook naar voren bij de rechtszaken die de Stichting Nieuw Reijerwaard Comité tegen de gemeente Ridderkerk en de Provinciale Staten van Zuid-Holland hebben aangespannen tegen de inpassing van exploitatieplan Bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard. Daarnaast werden er processen gevoerd tegen bedrijven die zich op Nieuw Reijerwaard wilden vestigen.

Voor het procederen is veel geld nodig, dan is het verkopen van verkregen grond uit een erfenis aan een projectontwikkelaar een mooie opsteker voor beide stichtingen. Dat je hiermee je morele verplichting ten opzichte van de erflater achterwege laat is kennelijk niet belangrijk, echter wel het eigen belang.

Nieuw Reijerwaard
Ik heb altijd gedacht dat het bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard bestemd was voor distributie van A.G.F. (aardappels, groente en fruit). Vorig jaar werd bekend dat Engie, een bedrijf dat zich bezig houdt met de energietransitie, zich op Nieuw Reijerwaard gaat vestigen. Het bestemmingsplan zou hiervoor niet gewijzigd te worden omdat in het inpassingsplan Nieuw Reijerwaard duurzaamheid er een onderdeel van is.

Afgelopen week las ik een bericht dat Online Supermarkt Picnic een nieuw distributiecentrum gaat bouwen op het Ridderkerkse bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard. Kennelijk is onze wethouder economie heel erg gecharmeerd van distributiecentrums, want er komt er ook al één op de Ringdijk in Slikkerveer.

Wat ik mij echter afvraag in hoeverre het bouwen van een distributiecentrum in Nieuw Reijerwaard strookt met het bestemmingsplan c.q. inpassingsplan. Het zal best zo zijn dat bij Picnic online aardappels, groente en fruit kan worden besteld, maar dit lijkt mij toch niet de insteek van het bestemmingsplan. Is het voldoen aan het duurzaamheidskeurmerk Breeam, een duurzaamheidscertificaat, al voldoende om een vestigingsvergunning af te geven? Of is het bestemmingsplan inmiddels losgelaten en is men blij dat de grond verkocht kan worden aan wie zich ook maar op Nieuw Reijerwaard wilt vestigen, onder het mom van “weg is weg”.

Met de komst van de toekomstige distributiecentra in Ridderkerk, ben ik wel benieuwd hoe dit ingepast gaat worden in een Ridderkerk wat autoluw moet gaan worden. Met een beetje logica weet je dat dit soort bedrijven ervoor zorgen dat de verkeersbewegingen zullen groeien en er druk zal komen te staan op de dorpskernen Slikkerveer en Rijsoord en de wijken West en Centrum.

Twee weken terug werd in de commissievergadering Samen Wonen als agendapunt behandeld “Onderzoek verkeersstructuur Centrumring”. Ik vraag mij af of er in dit voorliggende plan rekening is gehouden met de mogelijke vergroting van het verkeersaanbod op de Burgemeester de Zeeuwstraat c.q. Geerlaan vanuit Nieuw Reijerwaard en ook vanaf de Ringdijk. Inspelen op toekomstige veranderingen lijkt mij niet verkeerd, er zijn voorbeelden genoeg waar achteraf werd geconstateerd dat het toch anders had gemoeten, zoals het nieuwe gemeentehuis en wie weet nu ook met de nieuwbouw van de Gemini.

Voorkomen is beter dan genezen, zeker in het verkeer.