Ridderkerkse politieke strapatsen 2021 (1)

18 January 2021, 10:35 uur
Lokaal , Columns
mainImage

Het jaar 2021 is twee weken oud en Ridderkerk is al opgeschrikt door twee overvallen op supermarkten. Stevige misdaden met vaak verstrekkende gevolgen voor betrokkenen. Je zult maar tijdens je avonddienst bij een supermarkt een pistool of mes op je gericht zien. Dit geeft een behoorlijke impact op de, vaak jonge kassiers of kassières. Laten we hopen dat zij die begeleiding krijgen die nodig is om dit te verwerken.

Daarnaast hebben er drie woninginbraken en vier pogingen tot woninginbraak plaats gevonden, zoals op de website van Politie Oude Maas te lezen valt. Vooral in de wijken Drievliet en Oost is het de afgelopen tijd vrij onrustig op het gebied van inbraken. Ook bij woninginbraken is de impact hiervan op de bewoners en hun eventuele kinderen groot. De gedachte dat iemand in je huis is geweest raak je niet zomaar kwijt. Te hopen is dat de onverlaten gepakt gaan worden en er tot strafvervolging kan worden overgegaan.

Laten wij hopen dat deze eerste twee weken niet de trant zijn voor de resterende weken in 2021 in het, volgens onze burgemeester, zo rustige en vredige Ridderkerk, want dan zijn wij Ridderkerkers mooi in de aap gelogeerd.

Hoogwaardig Openbaar Vervoer
Tijdens een commissievergadering waarschuwde wethouder Peter Meij dat er mogelijk ingrepen gedaan worden in de dienstregeling van het openbaar vervoer. De oorzaak hiervan is dat er geen extra geld komt vanuit het Rijk, en het aantal reizigers sterk is teruggelopen.

De regionale vervoersautoriteit Metropoolregio Rotterdam Den Haag onderzoekt, op verzoek van de minister voor Verkeer en Waterstaat, diverse scenario’s in een zogeheten transitieplan. In al deze scenario’s zit de mogelijkheid van ingrepen, geeft Meij aan.

Dat de aantallen passagiers teruglopen heeft ook te maken met het feit dat de regering iedereen oproept om vooral thuis te werken. Ook studenten volgen thuis, digitaal, hun lessen. Daarnaast zijn bijna alle winkels gesloten. Hierdoor bestelt de consument zijn of haar spullen via internet. Echt vreemd kan de terugloop van passagiers dan ook niet zijn.

De vraag is echter hoe lang deze situatie met covid-19 en de Britse variant nog blijft aanhouden met covid-19 en de Britse variant en wat ons wellicht nog wellicht te wachten staat. Nu heeft de gemeente Ridderkerk een ambitieus Hoogwaardig Openbaar Vervoer plan gelanceerd, wat de Ridderkerks gemeenschap behoorlijk veel geld gaat kosten.

De vraag is dan ook gerechtvaardigd of dit HOV-plan voorlopig niet in de ijskast moet worden geplaatst. Stel dat na april 2021 de dienstregeling drastisch wordt aangepast, welk nut heeft dit HOV-plan dan nog. De in dit plan genoemde tijdwinst richting Zuidplein van drie minuten staat ook onder druk.

Inmiddels heeft in Nieuw Reijerwaard een bedrijf zijn werkzaamheden gestart, wat ook gevolgen heeft voor het verkeer op de Verbindingsweg. Het vrachtverkeer is behoorlijk toegenomen en er ontstaan met regelmaat files richting de A15. Dit betekent ook dat de sneldienst naar Zuidplein, mede hierdoor, zijn aankomsttijd op het Zuidplein mogelijk niet zal halen.

Plannen kunnen altijd worden aangepast, uitgesteld en zelfs afgeblazen op basis van nieuwe gegevens of voortschrijdend inzicht. Het lijkt mij dan niet meer dan normaal dat het HOV-plan voorlopig over de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 heen wordt getild en dan opnieuw ter beoordeling aan de gemeenteraad wordt voorgelegd.

Afvalplan
Een terugkerend onderwerp in de commissievergadering van Samen Wonen is de voortgang van het Ridderkerks afvalplan. Bij de laatste vergadering van deze commissie is er weer uitvoerig stil gestaan bij dit, ik zou bijna schrijven, gebed zonder end.

Na een gewenningsperiode zou eigenlijk dit jaar, in 2021, het plan in werking moeten treden. Maar er ging hier en daar het één en ander mis. In de laagbouw klagen de inwoners steen en been over de minicontainers, die te weinig inhoud hebben.

Voor de hoogbouw zijn nog niet alle ondergrondse containers geplaatst, maar de wethouder beloofde dat dit heel snel ging gebeuren, waarbij ik mij afvraag of hierbij ook glascontainers zijn inbegrepen. Het was dan ook terecht dat de raadsleden Piena (VVD) en Kayadoe (Leefbaar) van wethouder Japenga een harde toezegging wilden dat het afvalplan op 1 juli 2021 zijn gewenningsperiode kan ingaan.

Het is niet meer dan normaal dat de gemeenteraad de vinger aan de pols houdt bij projecten zoals het afvalplan. Het behoort bij hun taak om het college te controleren. Dat mag door middel van kritische vragen, het gaat tenslotte om veel gemeenschapsgeld.

De boze reactie hierop van wethouder Japenga was er één van een kat in het nauw. Je kunt nu niet bepaald zeggen dat de voortgang van het afvalplan een schoonheidsprijs verdiend. Daarvoor is er veel te veel fout gegaan en is het afwachten of 1 juli gehaald gaat worden.

Het zal mij niet verbazen, wanneer het wenjaar pas in 2022 ingaat.