RET neemt coördinatie buurtbussen over in Ridderkerk

7 December 2024, 12:37 uur
Lokaal
mainImage
Geert van Someren
De RET levert al de bussen, maar gaat met ingang van het nieuwe jaar ook de coördinatie doen.

door Geert van Someren

Het regionale vervoersbedrijf RET neemt per 1 januari de coördinatie over van de drie buurtbussen die in Ridderkerk rijden en die een groeiend aantal passagiers vervoeren. Dit voorjaar heeft de buurtbusvereniging laten weten daarmee per 1 januari 2025 te stoppen.

“De reden hiervoor is dat vooral de dagelijkse coördinatie van de drie buurtbuslijnen in Ridderkerk niet meer te organiseren is door vrijwilligers die ook een fulltime baan hebben”, schrijft het Ridderkerks college van B&W in een informatiebrief aan de gemeenteraad.

Financiële bijdrage

De RET zal nu extra worden ingezet bij het regelen van de dagelijkse coördinatie, begeleiding van de vrijwilligers en eerstelijnscontact bij calamiteiten. De buurtbus rijdt met bussen van de RET. De RET vraagt voor deze extra werkzaamheden aan Ridderkerk een bijdrage van 40.800 euro (excl. BTW) per jaar. De helft daarvan wordt gesubsidieerd door de regionale vervoersautoriteit MRDH. “De bijdrage aan de RET kan uit regulier budget worden betaald. De wijze van werving van vrijwilligers wordt nog nader afgestemd met het huidige bestuur van de buurtbusvereniging en de RET”, aldus de brief.

Maatwerk vervoer

In de brief aan de gemeenteraad plaatst het college ook een kanttekening bij de huidige regeling voor het zogeheten maatwerkvervoer in de regio. “Het maatwerkvervoer van de MRDH (Mmmove!) is gericht op lokale kortlopende projecten in gebieden die niet door het reguliere openbaar vervoer worden bediend. In Ridderkerk en andere gemeenten wordt maatwerkvervoer steeds meer een permanente oplossing voor ontbrekend openbaar vervoer”.

In concessie

De huidige maatwerkregeling loopt eind 2025 af. “Wij zijn geen voorstander van het verlengen van deze regeling en vinden dat de maatwerkregeling vervangen moet worden door een permanente oplossing. Wij zullen ons als gemeente Ridderkerk inzetten om het maatwerkvervoer in de toekomst deel van de openbaarvervoersconcessie te laten uitmaken, zodat het maatwerkvervoer hetzelfde als het reguliere openbaar vervoer wordt behandeld”, aldus het college van B&W.