door Geert van Someren
De proef met de blauwe parkeerzone op het Dillenburgplein wordt verlengd. Het Ridderkerks college van B&W heeft dat besloten na een evaluatie van de proef. Geconstateerd wordt dat de invoering van de blauwe zone er voor heeft gezorgd dat de parkeerdruk op het Dillenburgplein is afgenomen.
Een enquête onder de omwonenden, de winkeliers en de bezoekers levert een divers beeld op. De omwonenden zijn niet tevreden. Nu langparkeerders niet meer terecht kunnen op het plein, is de parkeerdruk hoger in de straten er omheen. Ondernemers vinden dat er te weinig parkeerplaatsen zijn, maar zijn tevreden over de invoering van de blauwe zone. Bij de bezoekers ervaart iets meer dan de helft geen verandering. De anderen vinden de parkeersituatie rustiger.
Corona
“Naar verwachting heeft de coronacrisis effecten gehad op de uitkomsten van de evaluatie. De resultaten zijn daardoor onvoldoende specifiek om concrete conclusies aan te verbinden”, stelt het college van B&W in een brief aan de gemeenteraad. “Om deze redenen is besloten de proef te verlengen tot 2022. De winkeliers en het wijkoverleg zijn hierover geïnformeerd. In het najaar van 2021 zal nogmaals een evaluatie plaats vinden”.
“Daarnaast wordt gewerkt aan een ontwerp voor de herinrichting van het Dillenburgplein. Daarin worden aan de randen van het plein meer parkeerplaatsen aangelegd voor de bewoners. Op het plein komen minder parkeerplaatsen voor bezoekers. Doel van de inrichting is de verkeersveiligheid en verblijfskwaliteit van het winkelplein te verbeteren”, stelt het college.