Plan voor 1-richting op groot deel centrumring Ridderkerk

30 April 2021, 17:08 uur
Lokaal
mainImage
Geert van Someren
Op de Verlengde Kerkweg ter hoogte van Jumbo en Trelleborg zijn drie rijstroken voor auto’s, maar er is niets voor fietsers. Dat gaat veranderen.

door Geert van Someren

Het Ridderkerks college van B&W bereidt een drastische aanpassing voor van het autoverkeer in het centrum. In dat mobiliteitsplan komen fietsers en voetgangers op de eerste plaats. Her centrum blijft wel goed bereikbaar voor automobilisten. Die krijgen echter minder ruimte en de snelheid gaat omlaag. Dat blijkt uit een presentatie van onderzoeksbureau Mobycon tijdens een digitale bijeenkomst van een commissie in de gemeenteraad.

Opvallend punt in het in opdracht van het college gemaakte plan is dat voor een groot deel van het centrum eenrichtingsverkeer gaat gelden voor auto’s. Dat loopt van de Klaas Katerstraat (die blijft 2-richtingsverkeer) tot de rotonde van de Geerlaan met de Frans Halsstraat. Dat heeft ook gevolgen voor de lijnbussen. Die rijden in noordelijke richting dan niet meer door de Schoutstraat, maar moeten via de Frans Halsstraat en de Jonkheer van Karnebeekweg naar de Koninginneweg.

Brandweer
In een ander scenario zou ook eenrichtingverkeer gaan gelden op de Frans Halsstraat. Daar is echter vanaf gezien, mede omdat de brandweer vanuit de kazerne in het centrum via die weg uitrukt naar de zuidkant van Ridderkerk. Om dat tegen het verkeer in op een weg te doen waar geen tegenliggers worden verwacht, is niet verstandig.

Een van de belangrijkste doelen van het plan is dat er minder hard gereden gaat worden in het centrum. Onderzoeker Lennart Nout van Mobycon: “Met name op het Koningsplein moet de snelheid omlaag. De ringstructuur past nu bij de auto. Dat wordt anders”.

Hij deelt niet de bezorgdheid over de situatie voor het vrachtverkeer op de Verlengde Kerkweg, waar zwaar verkeer voor supermarkt Jumbo en Trelleborg rijdt. “Er zijn nu drie rijstroken voor auto’s, maar er is geen specifieke ruimte voor fietsers. Na de aanpassing blijft voldoende ruimte voor de draaicirkels van de vrachtwagens”.

Gemeenteraad
Mobycon heeft bij het opstellen van het mobiliteitsplan voor de centrumring gebruik gemaakt van een klankbordgroep van twaalf inwoners. Nout had graag gezien dat die groep groter was, maar meer belangstelling was er niet ondanks inspanning daarvoor. Hij verwacht dat die belangstelling in een volgende fase groter zal zijn. De bedoeling is dat de gemeenteraad zich de komende maanden over een concreet voorstel van het college van B&W kan buigen.

Jorisstraat
Voor de Sint Jorisstraat, die nu tweerichtingsverkeer is maar waar een paar jaar geleden een proef met eenrichtingsverkeer mislukte, volgt het college van B&W een separaat traject zo blijkt in de commissie. Wethouder Peter Meij: "We voeren regelmatig overleg met betrokkenen. Dat heeft met geld en ruimte te maken”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De pijl geeft de lengte van het eenrichtingsverkeer voor auto’s door het centrum aan. Van de Willem Dreesstraat via Koningsplein, Schoutstraat, Verlengde Kerkweg, Ridderstraat, Geerlaan tot de rotonde met de Frans Halsstraat. (Illustratie: Mobycon)