Pilot met verlengd privé laadpunt voor elektrische auto

29 May 2024, 13:24 uur
Lokaal
mainImage
Geert van Someren
Met verlengd laden staat de elektrische auto op de openbare weg maar komt de stroom van ‘eigen’ elektriciteit. Dat is lucratief als die bijvoorbeeld wordt opgewekt met zonnepanelen.

door Geert van Someren

Het college van B&W heeft besloten een pilot te starten met een zogeheten verlengd privé laadpunt voor elektrische auto’s. Daarbij bevindt het laadpunt zich op privé terrein maar is de auto geparkeerd op een openbare parkeerplaats. De behoefte aan deze tussenvorm voor het laden is naar voren gekomen in een enquête.

“Door middel van een laadkabel en een speciaal hiervoor aangelegde kabelgoot wordt het laadpunt met de auto verbonden. Dit geeft de bewoner de mogelijkheid om met eigen stroom en/of opgewekte zonne-energie de auto op te laden”, zo heeft het college in een informatiebrief aan de gemeenteraad laten weten.

Motie

Het onderwerp is midden vorig jaar met een motie van de VVD op de kaart gezet. Die werd mede ingediend door CU, CDA, P18+ en EVR. Een royale meerderheid van de gemeenteraad stemde voor de motie. LR en SGP waren tegen. Voor de pilot is een bedrag van 12.500 euro beschikbaar. Bewoners die interesse hebben in deze pilot kunnen zich vanaf een nog te bepalen datum inschrijven. Op een later tijdstip wordt besloten of deelname gaat op basis van loting of via het “wie-het-eerst-komt-wie-het-eerst-maalt” principe.

Uitdaging

Het college noemt als uitdaging de juridische aansprakelijkheid. Vraag is wie dat is bij letsel door struikelen, als de kabel niet goed door de kabelgoottegel ligt. Ook het claimen door gebruikers van de parkeerplek kan een probleem zijn. “Zij hebben immers betaald voor de aanschaf van een laadpaal, maar kunnen niet altijd gebruik maken van de parkeerplek. Dat kan ook leiden tot onderlinge irritaties tussen bewoners”, aldus het college.

Publieke laadpalen duurder

Op dit moment staan in Ridderkerk 266 publieke laadpalen en circa 75 semi-publieke laadpalen. Uit antwoorden die het college van B&W heeft gegeven op vragen van het PvdA-raadslid Jeroen Rijsdijk blijkt dat de laadprijzen voor publieke laadpalen de laatste drie jaar stevig zijn gestegen. In juli 2021 was die prijs 26 cent per Kilowattuur (kWh). Inmiddels is dat 48 cent, vooral als gevolg van de algemene stijging van de energieprijzen.