Partijen bundelen krachten voor inclusief onderwijs

29 September 2025, 15:03 uur
Lokaal
mainImage
PR
Jos Gerards (bestuurder a.i. Samenwerkingsverband voor passend onderwijs RiBA), Marjon de Vries (bestuurder Stichting Bram), Karin Jasper (directeur De Botter) en Mark Mees (lid college van bestuur OZHW).

Onderwijsgroep OZHW, Stichting Bram en Samenwerkingsverband voor passend onderwijs RiBA, hebben op 24 september een tripartite overeenkomst ondertekend. Daarmee wordt een samenwerking die al 12 jaar bestaat, officieel bekrachtigd. Deze samenwerking maakt het mogelijk om leerlingen met een complexe zorg- en onderwijsbehoefte duurzaam onderwijs op maat te bieden in een inclusieve, kleinschalige setting.

Sinds 2013 werken de professionals van OBS de Botter, een basisschool van OZHW in Ridderkerk, dagelijks samen met de zorgmedewerkers van Stichting Bram. Binnen de Botter zijn twee groepen van Bram gevestigd, waar per groep maximaal zeven kinderen onderwijs, zorg en begeleiding krijgen van een multidisciplinair team (leerkracht, onderwijsassistent en persoonlijk begeleider). De kinderen van Bram nemen, onder begeleiding, actief deel aan het schoolleven en leren, spelen en ontwikkelen samen met de leerlingen van de Botter.

Het belang van de overeenkomst
De overheid streeft naar volledig inclusief onderwijs in 2035. “Inclusief onderwijs vraagt om lef, vertrouwen en partnerschap,” zegt Marjon de Vries, bestuurder van Stichting Bram. “In deze samenwerking brengen we onderwijs en zorg écht samen, niet als losse onderdelen, maar als één geïntegreerd aanbod voor het kind. Dat maakt deze plek zo bijzonder, en betekenisvol.”

Met dit initiatief lopen de drie partners vooruit op dat doel: kinderen met en zonder beperking leren, spelen en groeien samen op binnen een reguliere schoolomgeving. Daarmee ontstaan meer begrip, integratie en gelijke kansen voor álle leerlingen. De overeenkomst garandeert continuïteit in huisvesting, bekostiging en onderwijskwaliteit.

Pioniers in inclusief onderwijs
De samenwerking is één van de eerste 'Samen-Naar-School' initiatieven in Nederland: er bestaat nog geen landelijke regelgeving die dit soort onderwijs-zorgcombinaties standaard mogelijk maakt. Toch laten de partijen zien dat inclusief onderwijs op het hoogste niveau haalbaar is, juist door de handen ineen te slaan. “Deze overeenkomst laat zien dat we durven voorop te lopen”, zegt Mark Mees, lid college van bestuur van Onderwijsgroep OZHW. “Waar landelijke regelgeving nog ontbreekt, kiezen wij ervoor om het toch mogelijk te maken: een plek waar onderwijs en zorg elkaar versterken en waar ieder kind kan groeien.”