door Geert van Someren
Het buurtschap Oostendam aan de zuidkant van Ridderkerk is met circa 700 inwoners gewoon te klein voor het exploiteren van een buurtbuslijn. Dat blijkt uit een informatiebrief die door het Ridderkerks college van B&W aan de gemeenteraad is gestuurd.
De raad heeft twee jaar geleden met grote meerderheid een motie van de PvdA aangenomen waarin werd gevraagd een plan op te stellen voor een extra lijn in Ridderkerk voor de buurtbus (naast de bestaande drie lijnen), met een halte in Oostendam. Alleen Leefbaar Ridderkerk stemde daar toen tegen.
Enquête
Uit een door de gemeente samen met de RET gehouden enquête onder de inwoners blijkt dat het gebruik laag zal zijn. In een advies van de RET staat dat Oostendam te klein is voor een eigen buurtbuslijn. Volgens de brief van het college is Oostendam goed bereikbaar met het bestaande openbaar vervoer. Op loopafstand rijdt op werkdagen lijn 21 van Qbuzz, die via Hendrik Ido Ambacht tussen Ridderkerk-Centrum en Zwijndrecht rijdt. Wel gaat de gemeente Ridderkerk in overleg met de buurgemeente om te bespreken of er een nieuwe halte aan de Kerkstraat (dichter bij het Ambachtsepad) kan komen zodat de looptijd vanuit Oostendam kleiner wordt.
Halte R-net
Het college wijst er verder op dat ongeveer op één kilometer afstand van Oostendam de R-net halte Oostendam ligt. “Dit is een acceptabele afstand voor een R-nethalte”. Van deze halte rijden frequente en snelle buslijnen naar Rotterdam Zuidplein en Kralingse Zoom. Het college kondigt nog wel aan na te zullen gaan of de fiets- en looproute in Oostendam naar de R-nethalte verbeterd kan worden. Het college van B&W beschouwt hiermee de motie als afgedaan.