door Geert van Someren
De gemeente Ridderkerk is in afwachting van een offerte wat het kost om twee bezuinigingen op het speciaal vervoer van doelgroepen terug te draaien. Het gaat om het 24 uur van te voren aanvragen van reguliere ritten en het minder stipt rijden. In plaats van 95% van de ritten hoeft ‘maar’ 90% op tijd te zijn.
Probleem is dat de drie BAR-gemeenten als één organisatie de aanbesteding voor het speciaal vervoer hebben gedaan. Wat nu wordt bekeken door de regiecentrale is in welke mate en tegen welke prijs binnen de bestaande overeenkomst maatwerk mogelijk is. Wethouder Laurens Franzen heeft dat gezegd in een commissievergadering tijdens de behandeling van een gespreksnotitie van het PvdA-raadslid Arianne Ripmeester.
Vorig jaar juli heeft de Ridderkerkse gemeenteraad vrijwel raad breed een motie aangenomen waarin bezwaar is gemaakt tegen de twee maatregelen. “Daardoor wordt een drempel opgeworpen om mee te doen met de samenleving voor mensen met een beperking en name voor mensen die afhankelijk zijn van een rolstoel”, aldus de motie.
Uit onderzoek is inmiddels gebleken dat in 30 percent van de gevallen waarin een reguliere rit niet 24 uur van te voren wordt aangevraagd, dat wel mogelijk was geweest. Daarnaast is het binnen het huidige contract mogelijk urgentieritten aan te vragen. In dat soort gevallen kan een uur van te voren een rit worden aangevraagd.
Soepel
Wethouder Franzen verzekert tijdens de commissievergadering, dat nog steeds soepel wordt omgegaan met de 24-uurs maatregel. “Iedereen wordt nog steeds opgehaald”, zegt de wethouder. Raadslid Ripmeester vraagt de wethouder om dat duidelijk te maken aan de cliënten. Franzen: “Als men het eerder weet, dan is het goed om te bellen”.
Van het minder stipt rijden is in de praktijk nog niets te merken. Dat komt door de coronacrisis. “Er zijn minder ritten. Daardoor is de stiptheid omhoog gegaan”, merkt de wethouder op. Het Maatschappelijk Burgerplatform Ridderkerk (MBR) heeft eerder in een advies aan het college van B&W onder andere opgemerkt dat als cliënten 24 uur van te voren vervoer moeten aanvragen, “het meedoen in onze samenleving op zijn minst lastiger is”.
Eerder is gebleken dat de twee bezuinigingen samen goed zouden zijn voor een besparing van 145.000 euro.