Nog veel vragen over verkeersplannen Bolnes

5 February 2024, 10:00 uur
Lokaal
mainImage
Geert van Someren
De commissie Samen Wonen vergadert over de kredietaanvraag voor extra onderzoek naar het verkeer in Bolnes.

door Geert van Someren

De plannen van het college van B&W om de mobiliteit in Bolnes te bevorderen, leiden afgelopen donderdag tot een stevig serie vragen in de commissie Samen Wonen van de gemeenteraad. Antwoorden moeten voor een deel komen uit een nader onderzoek, waarvoor aan de raad een krediet van 150.000 euro wordt gevraagd. De gemeenteraad neemt daar op 15 februari een besluit over.

Het onderzoek concentreert zich op vier punten: het verlagen van de maximum snelheid op de Rijnsingel naar 30 km/u, de aanleg van een fietstunnel onder de Rijnsingel langs de Rotterdamseweg, mogelijke andere routes dan de Rijnsingel voor het vrachtverkeer in Bolnes en het verbeteren van de verkeersveiligheid op de kruising van de Rijnsingel met de Kievitsweg. In de afgelopen paar jaar is uitgebreid de gelegenheid tot inspraak geboden aan bewoners van de wijk.

Fietsroute

De vraag is bijvoorbeeld welke fietsroute scholieren van het Gemini of het Farel kiezen die uit Rotterdam komen. Gaan die door het Reijerpark en kruisen dan de A38 en de Rotterdamseweg, of kiezen ze voor de Populierenlaan en de Kievitsweg? Als de eerste variant hun voorkeur heeft, vermindert dat de noodzaak voor de aanleg van de fietstunnel. Net zo’n vraag is de route van het vrachtverkeer. Waarschijnlijk is dat de iets langere reistijd op de Rijnsingel door de 30 km/u voor lief wordt genomen om van en naar de A15/A16 te komen. Het zou gemiddeld gaan aan om een halve minuut extra. Onderzocht moet worden of er veel sluipverkeer bij de vrachtwagens zit.

Bus op de weg

Nog zoiets is het stoppen van de bus bij een halte. Het college wil dat op de nieuwe Rijnsingel op de weg doen en niet meer zoals nu in een insteekhaven. Dat is meer comfortabel en veiliger. De voorgenomen wijziging is doorgenomen met de hulpdiensten en die denken dat in geval van spoedritten voldoende ruimte overblijft. Een punt van zorg is het handhaven van de snelheid van 30 km/u. Het college gaat daar aandacht voor vragen bij het Rijk. Op een vraag uit de commissie of sommige maatregelen al eerder worden uitgevoerd, is het antwoord ontkennend. Eerst wordt het resultaat van het onderzoek afgewacht.