door Geert van Someren
In schriftelijke vragen aan het Ridderkerks college van B&W wijst het PvdA-raadslid Jeroen Rijsdijk erop dat nog steeds dagelijks busritten uitvallen bij de RET. Dat betreft onder andere ritten van en naar Ridderkerk. “Ritten vallen niet alleen ad hoc uit maar het komt ook voor dat ’s ochtends online al wordt aangegeven welke ritten er die dag uitvallen. Soms gaat het om meerdere ritten achter elkaar”, aldus het raadslid.
Hij vraagt naar de reden van het uitvallen, wijst op de personeelsproblemen en trekt de vraagstelling door naar de grote investeringen op dit moment in Ridderkerk, waarbij lijn 146 wordt opgewaardeerd naar een R-net buslijn.
Betrouwbare buslijn
“In de R-netlijn worden vele miljoenen geïnvesteerd, omdat Ridderkerk daarmee volgens u over een betrouwbare buslijn komt te beschikken”, is de vraag aan het college van B&W. “Zijn de ritten van deze lijn straks gegarandeerd, of kunnen inwoners dan nog steeds - gelijk aan de huidige situatie - met regelmatige uitval van ritten te maken krijgen”.
Eén chauffeur
“Als de ritten op de R-netlijn ‘gegarandeerd’ zijn, gaat dit dan ten koste van de kwaliteit van de overige buslijnen in Ridderkerk? De problemen bij de RET zijn immers niet opgelost”, wil Rijsdijk weten. “Wij hebben signalen gekregen dat de R-netlijn straks de hele dag wordt gereden door één buschauffeur. Kunt u aangeven of dit klopt en zo ja, maakt dit deze buslijn dan niet kwetsbaar en hoe wordt de achtervang geregeld bij (onverwachte) uitval van de betreffende chauffeur”?
Verkeerslicht
Op dit moment is door het werk aan het R-net het zuidelijk deel van de Populierenlaan en het viaduct over de snelweg afgesloten. Het raadslid: “Hoe kan het dat het eerste verkeerslicht op de Verbindingsweg (gerekend vanaf het viaduct) ook voor de bus nog bijna altijd op rood staat, ook als er geen ander verkeer is? Worden de verkeerslichten straks beter afgesteld voor de R-netbus, om te voorkomen dat de beoogde twee minuten tijdwinst al is verdampt voordat de bus de Verbindingsweg is uitgereden”.
Buurtbussen
Tot slot wil Rijsdijk weten wat de reden is dat in de buurtbussen (lijnen 608-609-610) nog steeds niet met een bankpas (ov-pay) kan worden betaald. “Wordt eraan gewerkt om dit wel mogelijk te maken en zo ja op welke termijn? Zo nee, waarom niet”, vraagt Rijsdijk zich af.