Nog dit jaar tijdelijke truckparking in Nieuw Reijerwaard

23 May 2021, 14:27 uur
Lokaal
mainImage
GRNR - Jan Kok
Uit antwoorden op vragen van de raadsleden Mijnders (boven) en Ripmeester (onder) blijkt, dat Ridderkerk en de GRNR nog dit jaar een tijdelijke truckparking willen realiseren op het bedrijventerrein. Dit om overlast tegen te gaan.

door Geert van Someren

De Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard (GRNR) onderzoekt samen met de gemeente Ridderkerk de mogelijkheid om een tijdelijke parkeergelegenheid voor vrachtwagens aan te leggen. De intentie is om die dit jaar te realiseren. De plannen voor de aanleg van de definitieve truckparking in 2023 liggen op schema. Het Ridderkerks college van B&W heeft dat laten weten in antwoorden op schriftelijke vragen van de raadsleden Victor Mijnders (CDA) en Arianne Ripmeester (PvdA). Die maken zich zorgen over de overlast van overnachtende chauffeurs op het in ontwikkeling zijnde bedrijventerrein voor de agrologistiek.

De twee raadsleden wijzen er in hun vragen aan het college op dat het gaat om het ’s nachts laten draaien van koelaggregaten en het achterlaten van afval, waaronder ontlasting. Het is een al jarenlang bekend probleem, dat eerder ook optrad in het aangrenzende Veren Ambacht. Lastig voor de handhaving is dat het chauffeurs wel is toegestaan om in de nacht aanwezig te zijn in de vrachtwagen, maar dat overnachten is verboden volgens de verordening.

Nachtelijk verbod
Overigens geldt in Ridderkerk dat in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) een nachtelijk parkeerverbod voor grote voertuigen. Ook wordt in Nieuw Reijerwaard vaak geparkeerd bij stoepen met gele strepen, wat uiteraard niet mag. “Hierop worden de vrachtwagenchauffeurs, gedurende de gehele dag, weggestuurd en gewaarschuwd. Tevens heeft het college verkeersregelaars ingehuurd die de chauffeurs hierop wijzen en die verwijzen naar de formele parkeergelegenheden in de regio”, aldus het college’.

Niet betalen
“Daarbij moet wel de kanttekening worden geplaatst dat uit navraag door de verkeersregelaars blijkt dat een deel van de aangesproken chauffeurs rijden voor bedrijven buiten het gebied van de Dutch Fresh Port, en die dus een andere bestemming hebben”, zo staat in het antwoord op de vragen. “Deze chauffeurs willen of kunnen niet betalen voor overnachtingen op de aangewezen parkeerplaatsen in de regio, en kiezen om deze reden voor onze omgeving”.