door Geert van Someren
Het Ridderkerks college van B&W verwacht dat de nieuwe gemeentelijke app in het eerste kwartaal van het komend jaar gebruiksklaar is. Op dit moment wordt gewerkt aan zaken rond de privacy en het beschermen van de data. Als dat klaar is volgt een uitvraag bij leveranciers. Het college heeft dat geantwoord op schriftelijke vragen van het raadslid Jilles Soffree. Die constateerde in zijn vragen dat de huidige gemeenteapp “deels redelijk werkt, maar voor een belangrijk deel nog helemaal niet”.
Het PvdA-raadslid wil verder onder andere weten wat het aantal vragen is dat via social media bij de gemeente door de jaren heen binnenkomt en of daarin een toename is te zien, bijvoorbeeld door corona. Aantallen zijn momenteel enkel beschikbaar over de drie gemeenten Ridderkerk, Albrandswaard en Barendrecht samen, zo blijkt uit het antwoord. “Daarin is sinds 2018 een stijging te zien in het aantal vragen via social media (Facebook, Twitter en WhatsApp): van 20.000 berichten in 2018 naar 24.000 berichten in 2020. Zoals bij elke actualiteit worden er ook vragen over de coronamaatregelen gesteld. Een direct verband met de stijging in het aantal berichten is echter niet te leggen”, aldus het college.
Nieuw klachtproces
Uit de antwoorden blijkt verder dat de gemeente Ridderkerk sinds begin dit jaar werkt met een nieuw klachtproces. “Vanaf 2021 is meer capaciteit beschikbaar gesteld om dit proces extra aandacht te geven waar het opvolging en termijnbewaking betreft”, aldus het Ridderkerks college van B&W. “Meldingen openbare ruimte (over bijvoorbeeld straatverlichting of een losliggende tegel) komen – ongeacht de manier waarop deze bij de gemeente worden neergelegd – direct bij het desbetreffende team binnen. Er wordt gewerkt aan een nieuw systeem van melden, waarbij de inwoner zijn melding kan doen op een kaart en de terugkoppeling kan volgen op die kaart. Vanaf maart gaan we ervaringen opdoen met dit systeem. Op 1 juni willen we het officieel lanceren”.
Participatie
Soffree vraagt wat de concrete plannen van het college zijn om de communicatie met en participatie van inwoners, platforms en bedrijfsleven te verbeteren. Het college heeft daarop geantwoord dat in de eerste helft van 2021 het participatiebeleid wordt geëvalueerd. “Op basis van deze evaluatie zullen wij u zo nodig voorstellen ter verbetering doen. De evaluatie en de eventuele voorstellen willen wij u voor de zomer 2021 aanbieden. Ook leveren wij u dan een visie op e-participatie op. Daarbij wordt ingegaan op de mogelijkheden van online participatie”.