Nieuwe afvalpasjes voor hoogbouw Ridderkerk

2 October 2020, 16:58 uur
Lokaal
mainImage
Geert van Someren
Wethouder Marten Japenga (vooraan rechts) en directeur Nico Mensing van BAR Afvalbeheer (links vooraan) beantwoorden in de commissie vragen van raadsleden. Daarachter rechts waarnemend commissievoorzitter Karin Kayadoe en links de griffier van de gemeenteraad Johan van Straalen.

door Geert van Someren

Bij de ondergrondse afvalcontainers voor de hoogbouw in Ridderkerk komt een nieuwe toegangscontrole. Dat betekent dat volgend jaar als de uitrol van het nieuwe afvalplan achter de rug is, alle bewoners bij de hoogbouw een nieuw pasje krijgen. Dat blijkt uit informatie die aan raadsleden wordt verstrekt tijdens een vergadering van de commissie Samen Wonen. Het falende toegangssysteem is een van de oorzaken dat de uitrol van het plan is vertraagd.

Of de nieuwe planning wel haalbaar is, moet nog blijken. Na het tweede kwartaal van volgend jaar moet het nieuwe systeem gaan draaien. De inwoners van Ridderkerk hebben dan een half jaar de tijd er aan te wennen. Volgens wethouder Marten Japenga is dat voldoende. Vanaf 1 januari 2022 is het tarief van de afvalheffing afhankelijk van de hoeveelheid restafval. Of de nieuwe planning wel wordt gehaald, is nog niet helemaal zeker. Rekening is gehouden met de tweede coronagolf en een vorstperiode, maar of de techniek werkt zoals het is bedoeld, moet blijken.

Stijging 1,79 miljoen
Eerder werd al bekend dat de afvalkosten landelijk sterk zijn gestegen. In Ridderkerk gaat het om een bedrag van 1,79 mijlen euro in 2021, zo blijkt uit het antwoord dat wethouder Marten Japenga geeft op vragen van het raadslid Jeroen Rijsdijk (PvdA). Dat is een stijging van 31% ten opzichte van het bedrag dat eerder was geraamd. Het college heeft eerder al aangegeven de stijging voor de inwoners te spreiden over de komende vier jaar. De grootste stijging komt voor rekening van de hogere tarieven voor de verwerking van restafval en de lagere opbrengst bij de verkoop van grondstoffen, zoals papier. Een andere belangrijke factor is het doorberekenen van de btw.

Wat wel goed blijkt te werken, zijn de sensoren die in de afvalcontainers zijn gebouwd. Die geven bij een vulpercentage boven de 70% een seintje, waarna het legen wordt ingepland. “Dit voorkomt onnodige rijbewegingen binnen de gemeente en maakt het legen van containers efficiënter”, antwoordt Japenga op vragen van het raadslid Fleur Stip (Partij 18Plus).

Incontinentie afval
Wethouder Japenga vindt dat de keuze voor nascheiding van afval de juiste is geweest. “De ervaring met het nascheiden van PDM en restafval is positief. De hoeveel stijgt. De verwerker is nu bezig met een scheidingsinstallatie voor incontinentie materiaal, wat zou leiden tot een nog beter resultaat”, luidt het antwoord op een vraag van het raadslid Robert Kooijman (CU). Papier en GFT worden door de inwoners gescheiden.

Raadslid Victor Mijnders vraagt aandacht voor invaliden die moeite hebben met de containers bij de hoogbouw. “We gaan in specifieke situaties ter plaatse kijken hoe we dat kunnen oplossen. Dat is al een aantal keren aan de orde geweest. We vinden dat belangrijk”, is het antwoord. Op de vraag van burgerraadslid Stefan Coule (Burger op 1) waarom niet alle locaties rolstoel toegankelijk worden gemaakt met een opritje, reageert wethouder Japenga met “dat is een terechte opmerking”.