Nieuw meldpunt voor schimmelwoningen in Ridderkerk

16 October 2024, 10:19 uur
Lokaal
mainImage
SP Den Haag

In januari 2023 kwamen er bij Echt voor Ridderkerk (EvR) diverse klachten binnen van huurders met (extreem) veel schimmel in hun woning. Veel van deze klachten werden veroorzaakt door technische mankementen; een enkele klacht doordat de huurder zelf onvoldoende ventileerde. Sindsdien heeft EvR onderzoek gedaan naar de grootte van dit probleem in Ridderkerk.

"Diverse malen hebben we mensen opgeroepen om hun schimmelprobleem bij ons te melden", meldt de partij. "En met succes! We hebben zowel vorig jaar als dit jaar een groot onderzoeksrapport opgesteld waaruit blijkt dat verhuurder Wooncompas het niet altijd zo nauw neemt met het oplossen van de schimmelproblematiek. Beide rapporten zijn aangeboden aan de wethouder Wonen van de gemeente én aan Wooncompas."

Het rapport uit juli dit jaar kon in juli nog niet worden overhandigd aan Wooncompas, maar dat zal op korte termijn alsnog worden gedaan.

Meldpunt
"We willen dit schimmelprobleem in de huurwoningen graag blijvend volgen totdat de verhuurder de problematiek serieus oppakt en oplost", vervolgt EvR. "Tevens willen we daarbij óók het probleem zo helder mogelijk in kaart brengen. Hoe groot is het probleem feitelijk? Hoe snel wordt er door Wooncompas voor een oplossing gezorgd? En is deze oplossing duurzaam en naar tevredenheid van de huurder?"

De partij roept alle Ridderkerkers met een huurwoning én schimmel in huis op om dit te melden via een nieuwe website Meldpunt schimmelwoningen Ridderkerk, te bereiken via www.schimmelloket.nl.

Moties
Bij de komende begrotingsraad op 7 november aanstaande komt EvR ook met een aantal moties om iets aan deze problematiek te doen. Mocht u vragen of opmerkingen hebben, aarzel dan niet om contact op te nemen met EvR via [email protected]. Andere gegevens zijn terug te vinden op www.echtvoorridderkerk.nu.