Mobiliteit is knelpunt in visie rivieroevers

5 December 2021, 21:15 uur
Lokaal
mainImage
Panattoni
Bij de gebiedsvisie voor de rivieroevers komt in de commissie ook uitgebreid het plan van Panattoni voor een distributiecentrum langs de Noord aan de orde.

door Geert van Someren

Bij de uitwerking in de toekomst van plannen voor de rivieroevers in Ridderkerk, is de mobiliteit een knelpunt. Nieuwe woningen en bedrijven leiden tot meer verkeer. De Ringdijk en de Rotterdamseweg kunnen dat niet aan. Het knelpunt is aan de orde gekomen tijdens de behandeling afgelopen week van de gebiedsvisie voor de rivieroevers langs de Nieuwe Maas en de Noord in een commissie van de gemeenteraad.

Diverse insprekers uiten hun zorgen in de commissie. Meer precies: ze laten er geen spaan van heel. Op een interactieve kaart hebben inwoners en belanghebbenden maar liefst 168 reacties gezet. Wethouder Marco Oosterwijk benadrukt dat het om een visie gaat. “Er is geen sprake van een concreet plan. Pas in een volgende fase komt meer uitwerking in een dan te maken omgevingsplan. Dit stuk is een eerste stap”.

Panattoni
Zorgen zijn er nu al om het geplande distributiecentrum van Panattoni aan de Veerweg, zo blijkt in de commissie. Dat centrum lijkt te passen binnen het bestemmingsplan. Een inspreker wijst er op dat het leidt tot 1.780 extra verkeersbewegingen. “Daar had men beter een plek voor kunnen zoeken dichtbij de snelweg”. Victor Mijnders (CDA) merkt op dat de komst van het centrum een “enorm effect heeft op de mobiliteit in de omgeving”.

Rauwe randen
Raadslid Björn Ros (GroenLinks) vraagt aan de wethouder of het plan nog is terug te draaien. Uit de reactie van Oosterwijk blijkt dat naar aanleiding van de aanvraag voor een omgevingsvergunning gemeente in gesprek is met het bedrijf. “De rauwe randen voelen we wel. De realiteit is dat er een plan ligt”. Hij merkt op dat het overleg nog niet tot resultaat heeft geleid. Vanuit de raadsleden wordt opgemerkt dat recent al sloopwerkzaamheden zijn uitgevoerd.

800 Woningen
In de gebiedsvisie zijn 800 nieuwe woningen opgenomen. Oosterwijk gaat niet in op de vraag wat voor soort woningen er komen. “Dat hoort niet in een visie, maar in een omgevingsplan. Dan wordt ook een mobiliteitsstrategie opgesteld”. Burgerraadslid Jan Visser (VVD) merkt op “niet te veel vertrouwen” te hebben in de mogelijkheden met het oog op de mobiliteit.

GroenLinks kondigt aan in de gemeenteraad, waar voor donderdag 16 december de visie op de agenda staat, met een amendement (wijzigingsvoorstel, red.) en een motie te zullen komen.