Mensen met zorg hebben behoefte aan sociaal contact

11 August 2025, 15:50 uur
Lokaal
mainImage
Geert van Someren
Voor de gesprekken met inwoners in het kader van de zorg die ze krijgen, werd door de twee speciaal daarvoor aangestelde klantmanagers ruim de tijd genomen, zodat betrokkenen hun verhaal konden doen.

door Geert van Someren

De gemeente Ridderkerk voert deze maanden intensieve gesprekken met de 350 inwoners die het kenmerk ‘zorg’ hebben. Het gaat veelal om mensen die (langdurig) zijn ontheven van de arbeidsplicht, vanwege fysieke of psychische belemmeringen. De gemeente heeft voor de gesprekken twee ervaren klantmanagers ingehuurd die vanaf maart aan het werk zijn gegaan. Eind september wordt gestopt. Dat blijkt uit een informatiebrief van het college van B&W aan de gemeenteraad.

Cliënten beneden de 60 jaar zijn als eerste benaderd en uitgenodigd. “De verwachting was dat in deze categorie de meeste potentie zat richting werk of deelname aan activiteiten zoals vrijwilligerswerk of dagbesteding”. Bij 35% van de gesprekken blijkt dat daar geen sprake van is. In 22% van de gevallen is betaald werk niet uitgesloten. Vrijwilligerswerk (25%), dagbesteding (17%) en opleiding (1%) zijn de andere opties die uit de gesprekken naar voren komen.

Behoefte aan sociaal contact

Bij de gesprekken gaf een opvallend groot aantal cliënten (ruim 30%) aan weinig tot geen sociale contacten te hebben. “Voor veel van hen beperken de dagelijkse bezigheden zich tot het doen van boodschappen en het uitlaten van de hond. Hoewel een deel van deze cliënten aangeeft geen behoefte te hebben aan sociaal contact, laat een aanzienlijk deel juist weten hieraan wèl behoefte te hebben. Zij zijn echter vaak niet bekend met het aanbod van activiteiten van betrokken organisaties of ervaren de drempel om deel te nemen als te hoog”, aldus de informatiebrief.

Vier regelingen

Ridderkerk heeft vier regelingen voor minima: de Individuele Inkomenstoeslag, Bijzondere Bijstand, de Ridderkerkpas (Meedoenregeling) en de Zorgpolis voor minima. Tijdens de gesprekken is geïnventariseerd of betrokkenen bekend zijn met één of meerdere van deze voorzieningen en/of zij behoefte hebben aan aanvullende informatie. Maar liefst 95% maakt gebruik van de Ridderkerkpas en 68% van Individuele Inkomenspas. De zorgpolis voor minima wordt door 44% benut. Wat bij de gesprekken opvalt is dat oudere cliënten hun financiën beter op orde hebben dan jongere zorggebruikers.

Prettig gesprek

“Over het algemeen gaven cliënten aan het spannend te vinden om naar het gemeentehuis te komen”, aldus het college van B&W in de brief. “Na afloop van het gesprek gaf het merendeel echter aan het als prettig en constructief te hebben ervaren. Er werd ruim de tijd genomen zodat cliënten hun verhaal konden doen. Daarmee sluiten deze gesprekken goed aan bij de uitgangspunten van de nieuwe wet Participatiewet in balans, die per 1 januari 2026 in werking treedt en uitgaat van vertrouwen als basis”.