Meer zebra’s bij bushaltes zijn niet mogelijk

20 December 2025, 09:00 uur
Lokaal
mainImage
Geert van Someren
Voor deze kruising van de Mauritsstraat met de Geerlaan wordt in januari onderzocht hoe hier wel een veilige zebra kan worden aangelegd.

door Geert van Someren

Uit grondig onderzoek van de gemeente is gebleken dat het niet mogelijk is om in Ridderkerk alle plekken bij een bushalte te voorzien van zebra’s. Het gaat om wegen waar een maximum snelheid geldt van 50 km/u, maar waar nu niet een dergelijke veilige oversteekplaats is. Het college van B&W heeft dat in een brief aan de gemeenteraad laten weten.

Twee jaar geleden is door de gemeenteraad met algemene stemmen een motie aangenomen waarin het college werd verzocht te onderzoeken waar extra zebrapaden bij bushaltes op 50km-wegen wenselijk zijn en deze in 2024 te realiseren. Het blijkt te gaan om negen locaties. Op geen daarvan blijkt zonder ingrijpende maatregelen een zebra te realiseren. Ook is bij enkele locaties de verkeersintensiteit en/of het aantal mensen dat oversteekt relatief laag, aldus het college.

Negen locaties

Het gaat om de Benedenrijweg bij de Donckselaan, de Benedenrijweg bij de Boezemkade, Burgemeester de Zeeuwstraat bij de kruising met de Rembrandtweg en Ferdinand Bolstraat, Jan Luykenstraat bij de Oudaenstraat, de Geerlaan bij de Mauritsstraat, Rijksstraatweg ter hoogte van huisnummer 60 (na de kruising met de Geerlaan), Rijksstraatweg bij de Lagendijk, Rijksstraatweg bij huisnummer 183 (voor de rotonde met de Noldijk) en de Rijksstraatweg bij huisnummer 201 (na de rotonde met de Noldijk). Volgens het college van B&W kunnen de uitkomsten van de inventarisatie worden gebruikt bij de voorbereiding van toekomstige herinrichtingsprojecten van wegen.

Kruising Geerlaan

De enige uitzondering waar al wel op korte termijn naar wordt gekeken, is de kruising van de Geerlaan met de Mauritsstraat in Rijsoord bij de nieuwe woonwijk in de Geerpolder. “Op dit moment is de aanleg van een veilige oversteekplaats daar helaas niet mogelijk”, aldus het college van B&W.  “Komend januari zullen we een onderzoek starten om te bekijken op welke wijze de VOP hier wél veilig kan worden toegepast. Een terugkoppeling volgt in het 1e kwartaal van 2026”.