Meer publieke laadpunten voor auto’s nodig in Ridderkerk

6 August 2021, 09:03 uur
Lokaal
mainImage
Geert van Someren
Nu zijn er 150 publieke laadpalen in Ridderkerk. Dat moeten er 616 zijn in 2030.

door Geert van Someren

Net als alle andere gemeenten in Nederland zal Ridderkerk een enorme inspanning moeten doen om de komende jaren voldoende publieke laadpunten voor elektrische auto’s te hebben. Omdat slechts 11% van de huishoudens in Ridderkerk een eigen parkeerplaats heeft, zal de gemeente echter relatief meer publieke laadpalen moeten hebben dan gemiddeld.

Inmiddels heeft Ridderkerk een actieplan opgesteld om de infrastructuur voor laadpalen uit te breiden, zo blijkt uit informatie die het college van B&W onlangs naar de gemeenteraad heeft gestuurd. Op dit moment is de groei van het aantal elektrische auto’s nog niet explosief. Niet alleen de aankoopprijs speelt een belangrijke rol, dat geldt ook voor de actieradius en de beperkte infrastructuur onderweg. Dat zal de komende jaren anders worden, is de verwachting.

Nu 150 laadpalen
In de gemeente Ridderkerk zijn nu ongeveer 150 publieke laadpalen. Het college van B&W houdt rekening met 204 palen in 2025. In 2030 zijn dat er 616. Dat lijkt veel, maar het houdt in dat dan op elke 75 inwoners één publieke laadpaal beschikbaar is, waar ook bezoekers gebruik van moeten kunnen maken.

Indien de Europese plannen doorgaan om vanaf 2035 alleen nog de verkoop toe staan van auto’s die volledig gebruik maken van alternatieve energiebronnen, zal dat aantal laadpunten nog verder moeten pieken. Dat heeft – in combinatie met het verdwijnen van aardgas als energiebron voor woningen – gevolgen voor het onderliggende elektriciteitsnet. Ook daarin zal fors moeten worden geïnvesteerd.