Meer geld nodig voor onderhoud wegen in gemeente

27 November 2023, 19:01 uur
Lokaal
mainImage
Geert van Someren
Bij de levensduur van wegen gaat het om gemiddelden. De werkelijke duur varieert afhankelijk van de verkeersintensiteit en het soort verkeer. Bijvoorbeeld bij veel vrachtverkeer slijt het wegdek sneller.

door Geert van Someren

Voor het op hetzelfde onderhoudspeil houden van de gemeentelijke wegen in Ridderkerk als nu het geval is, is de komende jaren meer geld nodig dan begroot. Daarom heeft de gemeenteraad ingestemd met het vanaf 2024 verhogen van de jaarlijkse storting in de Reserve Onderhoud Verhardingen met 636.800 euro.

Met ingang van volgend jaar stelt de raad nog eens structureel extra budget beschikbaar voor planmatig onderhoud, zijnde 585.400 euro in 2024 tot en met 2026 en 739.600 euro in 2027 en volgende jaren.

Niveau B
De benodigde budgetten zijn volgens het college van B&W doorgerekend op basis van onder andere de leeftijd van de verharding, het gebruik van de verharding, de kwaliteit en de huidige marktprijzen. In Ridderkerk wordt wegdek op kwaliteitsniveau B onderhouden, in de bedrijventerreinen op niveau C. Een uitzondering daarop zijn de fietspaden. Die zijn ook in bedrijventerreinen op niveau B, zo heeft wethouder Meij tijdens de raad in antwoord op mondelinge vragen van het raadslid Tjalke Alkema (CU) gezegd.

7 tot 8 jaar
Uit antwoord op eerdere schriftelijke vragen van het raadslid Petra van Nes (Burger op 1) blijkt dat een weg in gemiddeld 7 tot 8 jaar degenereert van B naar C kwaliteit. Schade als rafeling, scheurvorming en oneffenheden worden in eerste instantie verholpen door klein onderhoud, waardoor de weg nog even op B niveau blijft. Gemiddeld moet een deklaag na 10 tot 15 jaar worden vervangen (groot onderhoud). Eenzelfde periode van 7 tot 8 jaar geldt voor het slijten van niveau A (net nieuw of vernieuwd) naar niveau B.