door Geert van Someren
Om het Driehoeksveer ook na 2026 in de vaart te houden, zal meer geld nodig zijn voor de exploitatie. Daar zal vrijwel zeker ook door Ridderkerk extra geld voor moeten worden uitgetrokken. De exploitatie van het veer dat vaart tussen Ridderkerk, Kinderdijk en Krimpen aan den Lek is in handen van Blue Amigo.
De jaarlijkse bijdrage van Ridderkerk aan het veer, dat vaart over de samenkomst van de drie rivieren Nieuwe Maas, Lek en Noord, varieert de afgelopen jaren van 52.336 euro in 2023 tot 54.333 euro dit jaar.
Gesprekken
De drie betrokken gemeenten zijn in gesprek met exploitant Blue Amigo. Volgens antwoorden die Ridderkerks wethouder Ton Overheid geeft aan het CDA-raadslid Victor Mijnders op mondelinge vragen in de gemeenteraad, komen er ook gesprekken meer in de breedte op gang. Als voorbeeld geeft hij dat de komende jaren veel onderhoud aan bruggen in de regio wordt uitgevoerd. “Partijen als Rijkswaterstaat staan daar steeds meer voor open. Je moet kijken naar samenhang. Zeker, we zijn ook in gesprek met de provincie”, aldus Overheid. “Hopelijk is er begin volgend jaar meer duidelijkheid”.
Zie ook: https://ridderkerksdagblad.nl/Lokaal/drie-scenarios-voor-voortbestaan-driehoeksveer